Hoe blijft een vliegtuig urenlang zweven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je een zweefvliegtuig of een aangedreven (propellors/straalmotoren) vliegtuig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk een zweefvliegtuig

Het beste antwoord

Een vliegtuig kan vliegen door handig gebruik te maken van luchtdruk. Wanneer de vleugel van het vliegtuig door de lucht gaat, splijt hij de luchtstroom. Een deel van de lucht gaat daardoor over de vleugel, het andere deel eronder. De vleugels hebben een bolle bovenkant en een platte onderkant. Daardoor gaat de lucht boven de vleugel sneller dan de lucht eronder.

Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt ‘opwaartse kracht’ of de ‘lift’ waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een (zweef) vliegtuig kan blijven zweven door gebruik te maken van thermiek. Dat zijn opstijgende warmere luchtstromen en door daar in te geraken lukt het zo lang in de lucht te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegtuigen met motoren zweven niet en maken daardoor geen gebruik van thermiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zeg ik
Een vliegtuig vliegt omdat het zwaar is.
Bij de start zit het vol brandstof.
Daardoor wil het omhoog.
Naarmate het langer vliegt raakt er steeds meer brandstof op en als die bijna op is komt ie vanzelf weer naar beneden.

Het eerste antwoord is trouwens ook een zeer goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus vliegtuigen zonder motoren gaan omhoog omdat er brandstof in zit?
Hoe werkt dat?
Tijdens een "zweef vlucht" krijgt een vliegtuig snelheid door een klein beetje naar beneden te sturen. Als er snelheid is stroomt de lucht langs de vleugels en blijft het vliegen

Een zweef vliegtuig kan wel meer dan 24 uur vliegen.

Dit komt omdat het telkens weer om hoog gaat, dit kan op 3 manieren;

1) thermiek
Doordat de zon donkere oppervlakken schijnt word dat oppervlak heet, net als de lucht daarboven. Zoals je misschien wel weet stijgt warme lucht op. Als je met een zweef vliegtuig in die warme opstijgende lucht rondjes gaat draaien gaat die mee omhoog (0 tot 5 meter per seconde omhoog). Vaak vormt zich boven aan een thermiekbel een stapelwolk.

2) hellingstijgwind
Als de wind tegen een heuvel of berg aan stroomt krult die omhoog als je met een zweefvliegtuig daar in gaat vliegen ga je mee omhoog (0 tot 4 meter per seconde omhoog). Dit kan alleen in bergachtige gebieden zoals de alpen.

3) golf vliegen
Wanneer er een harde wind tegen een berg keten aan blaast gaat de wind eroverheen krullen. Als je met een zweefvliegtuig in de omhoog gaande krullen gaat vliegen ga je mee omhoog. Je herkent dit aan lenticularis wolken.

Daarnaast hangt het ook van het zweefvliegtuig af waarin je vliegt. Oude zweefvliegtuigen hebben een glijhoek van 1:20 (bij 1 meter zakken vlieg je 20 meter ver). Moderne zweefvliegtuigen hebben een glijhoek van 1: 50

In Nederland kun je op een zonnige dag soms meer dan 500 km ver vliegen met een gemiddelde snelheid van 90 tot 140 km/h. Er is ooit met hellingstijgwind meer dan 24 uur gevlogen. Het wereld aftands record staat op 2100 KM door middel van golfvliegen in de Andes bereikt. In Nederland is dit 1100 KM bereikt met thermiek.

Als je zelf ook wilt zweefvliegen dat kan! kijk op

http://www.knvvl.nl/afdelingen/zweefvliegen

Als een passagiers vliegtuig met motor problemen komt wordt het een soort enorm lomp log zweefvliegtuig. Daarmee kun je niet thermiek, hellingstijgwind of golf vliegen. Je kunt dan dus alleen maar naar beneden en niet meer om hoog.

Er is een air crash investigation film over een airbus A330 die zonder brandstof kwam te zitten en zo een zweefvliegtuig wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=0o-s4HdRt6w