De landing lights bij landing staan aan omdat hierdoor het vliegtuig makkelijker te herkennen en zien is.
Zodra een vliegtuig wordt gecleared om een approach te vliegen naar een landingsbaan doet de piloot de descent/approach checklist. Hierin staat als eerste item Landing lights, on. Deze lampen zijn zo fel dat de toren deze al ver heel ver kan zien. Ookal is het overdag.
Voordat de motoren van het vliegtuig aangezet worden worden de strobe lights aangezet.
Voordat het vliegtuig in beweging komt moeten de taxi lights aan, deze staan meer naar de grond gericht dan de landing lights. Dit is om verblinding van andere vliegtuigen of landend verkeer bij de holdshort line te voorkomen.
En bij de line-up op de runway gaan dan weer de landing lights aan en de taxi lights uit zodat ze te zien zijn door ander vliegverkeer. Zodra het vliegtuig boven 1000 ft boven de grond komt gaan de landing lights weer uit, tenzij ze in de controlled airspace blijven
In de luchtvaart is het grootste nastreven veiligheid (op geld na dan ;) ). Door deze landing lights zijn de vliegtuigen vele malen beter te herkennen, en de andere piloten, toren en vliegveld personeel weet ook precies wat deze lichten betekenen en wat er vervolgens van hun verwacht wordt.