Zullen vliegtuigen ooit helemaal automatisch worden?

Tegenwoordig vertrouwen de piloten erg op de automatische piloot. Deze regelt de snelheid, koers, hoogte, enzovoort. Ik wil later graag piloot worden van een verkeersvliegtuig, maar naast dat mijn vader zeurt over de kosten (die best wel meevallen volgens de site van KLM flight academy), zeurt hij ook over dat de vliegtuigen zo geautomatiseerd zijn dat piloten later niet meer nodig zijn. Mensen hebben geen zin om daarvoor te betalen, zegt hij. Dus... Zullen vliegtuigen ooit helemaal zonder hulp van mensen vliegen? (opstijgen, landen en wat daar tussenin zit)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vliegtuigen zijn wel grotendeels automatisch maar in tegenstelling van wat men hier beweert is het niet zo dat men vanaf de gate tot gate zomaar met de handen over elkaar kan gaan zitten. (Dat kan niet eens)
Opstijgen gebeurt bijna volledig handmatig, op de langere route veel automatisch, aanvliegen gaat wel met de autopilot, maar gestuurd door aanwijzingen van de piloot (lees draaien aan de knoppen omdat hij aanwijzingen krijgt van control.)

onder weg is men veel bezig met deze systemen aan te passen of te wijzigen.
Immers men weet hier niet op welke baan men over 10 uur moet landen.
Laat staan welke aanvliegroutes, snelheden en hoogtes men moet aanhouden.
Technisch is 1 persoon voldoende. veiligheid niet.

En wat te doen bij technische storingen waarbij men moet terugvallen op handmatige sturing?

Ooit zal het wel kunnen , maar in de eerste 50 jaar niet te verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In feite kunnen vliegtuigen dit al helemaal. Je kunt zo met een kist van New York naar Amsterdam vliegen zonder iets te doen. Zelfs niet bij het landen. Alleen.... Dan mag er zich niets bijzonders voordoen. We kunnen ondanks de superredundante vliegtuigautomatisering nog steeds niet zonder de cockpitbemanning. Niemand zou in zo een vliegtuig stappen. En terecht.
escape
13 jaar geleden
Dat zijn ze al.
En auto's binnen een paar jaar ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou met geen 10 paarden in zo'n vliegtuig willen zitten
dus nee en moet een kundig mens kunnen ingrijpen en ter plekke zijn.
13 jaar geleden
Vliegtuigen kunnen en zijn al compleet automatisch. Maar ze zullen niet snel onbemand gevlogen gaan worden. Een machine kan alleen dat oplossen waar hij voor gemaakt / geprogrammeerd is. Pas als we dat stadium voorbij zijn, zou een vliegtuig zonder piloot voor commerciele vluchten te overwegen zijn. Maar dan duurt het weer jaaaaren voordat mensen het ook echt willen, een vliegtuig zonder piloot.

Niemand kan in de toekomst kijken. Uiteindelijk moet je een beroep kiezen wat je leuk lijkt. Niet voor het geld. Toen ik biologie ben gaan studeren was er geen baan in te krijgen. Nu kan iedere idioot die een beetje met een PC om kan gaan & wat van biologie snapt een goede baan krijgen.