Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dat licht dat ik vanuit het vliegtuig zag?

Laatst vloog ik vanuit Portugal naar Nederland. Het was avond en ik keek naar buiten. Ik zag af en toe een soort zoeklicht uit het vliegtuig de gebouwen en omgeving beneden verlichten. Eerst dacht ik dat het een helicopter was die dat aan het doen was. Maar 1000 kilometer verder zag ik het nog. Het was echt een soort zoeklicht wat klaarblijkelijk van ons vliegtuig kwam.
Het licht was gebroken wit (als een fel zoeklicht) van kleur en was echt op de grond te zien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wellicht was het een optisch effect vergelijkbaar met een 'glorie' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Glorie_%28optisch_fenomeen%29). Hiervoor is echter wel een laagje mist op de grond nodig en ook zou het 'zoeklicht' dan verschillende kleuren moeten hebben.

Ik kan me ook goed voorstellen dat bepaalde oppervlakken van het vliegtuig het zonlicht zodanig weerkaatsen dat het zich op de grond concentreert op één plek. (Denk maar aan het licht dat weerkaatst van de spiegels van een auto die langsrijdt.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het echt donker was, dan vind ik de uitleg van Cryofiel van het leeslampje het meest aannemelijk. Ik weet uit ervaring hoe zoiets je op het verkeerde been kan zetten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk stonden de landingslichten nog aan.Komt wel vaker voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook een schijnwerper vanaf de grond zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
En dat zie je dan continu, ook 1000 km verder nog?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding