Bestaat er intussen al een parachute die je zou kunnen gebruiken om vanuit een laagvliegende helicopter te springen in noodgevallen?

Een vriend van me werkt met helicopters en ik blijf me maar zorgen maken daarover. Het schijnt dat er nog geen degelijk systeem is uigevonden om de passagier te voorzien van een parachute die vanaf lage hoogtes functioneel is. Weet iemand misschien of daarin intussen al vorderingen zijn gemaakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

leuk dat je dat vraagt. Ik was er vandaag aan het denken of er al zoiets zo bestaan als er bijv. brand is ofso of er dan een parachute is die in een split second opent. Maar dit is geen antwoord op je vraag maar ik wou dit even met jou mededelen.

Voor zover ik weet niet. Dit omdat het tijd kost om een parachute te openen, en om de wind eronder te krijgen. Tijd = afstand in zo'n geval. Dus vanaf een lage afstand zou je niet genoeg remmen of wellicht niet eens de parachute kunnen openen.

Helicopters vliegen vaak zo laag, dat een parachute niet zou werken. Wel een springstoel. Die zitten voorzover ik weet slechts in één gevechtshelicopter, de Russische Kamov Ka-50/52 Hokum. Voordat je het vliegtuig verlaat, zorgen explosieven ervoor dat de rotorbladen afbreken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100