Wat is het verschil tussen een postbode en postbezorger?

Voor de zoveelste keer komt TNT Post met slecht nieuws. Postbodes zijn na de zomer niet meer nodig. Wie bezorgt er dan straks nog de post van TNT? Andere postbedrijven trekken alleen nog maar mensen aan sinds de postmarkt is geliberaliseerd.

http://nos.nl/artikel/167570-alle-fulltimepostbodes-weg-bij-tnt.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Postbezorger brengt gewone post, terwijl een postbode ook aangetekende stukken langs mag brengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten zijn dit 2 woorden die beide hetzelfde betekenen.
Namelijk het rondbrengen van post in de brievenbus voor wie de post bedoeld is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Postbode is een fulltime beroep, dat van oorsprong onder andere bestond uit het sorteren, bundelen en bezorgen van de post. Ook van aangetekende stukken.
Het bezorgen van de post is verhoudingsgewijs een belangrijker deel van dat beroep geworden, omdat de volumes te bezorgen post kleiner zijn dan een paar jaar geleden, terwijl het sorteren steeds meer geautomatiseerd is.
Postbezorgers zijn parttimers, zonder arbeidsovereenkomst, maar in plaats daarvan een overeenkomst van opdracht. Ook bezorgen postbezorgers geen aangetekende stukken.

Het is een stuk voordeliger voor TNT een aantal postbezorgers aan het werk te hebben op een prestatiecontract dan postbodes die per uur worden betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Triest maar waar. +