Wat zijn je rechten als de bezorger zelf heeft getekent voor je pakje, en er gebeurt iets mee?

Ik kon zojuist nog net op tijd open doen voor de pakketbezorger die na een keer bellen alweer wilde weglopen. Hij zij dat hij het pakketje op de buitentafel had gezet. Toen ik vroeg of ik er nog voor moest tekenen zei hij dat ik dat inderdaad moest, maar dat hij het anders zelf wel had gedaan.

Ik wist eigenlijk niet wat ik hoorde. Wat als het nu was gaan regenen, of het pakje door iemand was meegenomen? Mogen ze dit zomaar doen, en wat zouden dan mijn rechten zijn als het pakje inderdaad wel gestolen of beschadigd was? Er is dan immers getekent voor ontvangst, dus ik zou bij de leverancier daarmee niet hoeven aankomen toch?

Eigenlijk wil ik ook niet dat ze dit doen. En zou ik hier een klacht over kunnen indienen bij de koeriersdienst, of toch beter doorgeven aan de leverancier dat de door hun ingehuurde koeriersdienst dit doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Ik heb een keer mee gemaakt dat niet de naaste buren getekend haden voor het pakketje maar de buren om de hoek:-( Hartstikke aardig van die buren maar het is niet handig als je 15 minuten verder bij vreemde een pakketje moet afhalen. Dan ga ik liever zelf naar het po

Ik denk dat dit komt door de organisatie waar ze voor werken (bv tnt), weinig salaris, slechte arbeidsverhoudingen, hoge werkdruk. De medewerkers weten heel vaak ook niet waar de straten zijn waar ze iets moeten afleveren. Probeer de postbezorger een keer aan te spreken op zijn gedrag. Vaak helpt het als je een goed gesprek hebt. Een vaste bezorger kan dan meer zijn best doen en met plezier zijn post bij jou afleveren. Die van mij toetert nu zelfs als hij mij op straat ziet:-)
Wat kun jij doen om niet aansprakelijk gesteld te worden?
- Zorgen dat je binnen de verzendperiode (hooguit een par dagen daarna) contact opneemt met de leverancier om aan te geven dat je nog steeds niks ontvangen hebt.
- probeer die momenten vast te leggen op email of papier zodat je dit eventueel later kunt overleggen.
- probeer een tijdstip af te stemmen waarop je thuis bent. De meeste grote leveranciers geven je de mogelijkheid om een bezorgmoment af te stemmen of om je pakketje te volgen (track en trace). Als er op track en trace staat bezorgd maar je hebt niks ontvangen. Gelijk mailen met de leverancier.
- Probeer contact te houden met leverancier bij voorkeur per email zodat je kan bewijzen dat jij genoeg hebt gedaan. Vaak staat in de algemene voorwaarden van de leverancier ook hoe jij aansprakelijk gesteld kan worden. Dus zorg dat je op de hoogte bent van de algemene voorwaarden / leveringsafspraken.
Ik denk dat het ook handig is als je "klaagt"/ je bevindingen bij de organisatie die de verzending doet en de leverancier. Zolang niemand hen erop aanspreekt gebeurt er niks en vindt je dus natte pakketjes in de tuin of niet bezorgde pakketjes maar wel een factuur:-(Ik heb mijn bevindingen neergelegd bij o.a. selectvracht en zalando. Ik bestel nogal veel:-) Selectvracht reageerde heel bot maar Zalando was heel correct en gaf aan dat ze hier op gingen letten. Ik vond het fijn dat men de tijd nam om op mijn vraag te reageren. Heel vriendelijk! Ik heb van Zalando geen natte pakketjes meer gekregen:-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag de bezorger niet zelf voor ontvangst tekenen.

Het tekenen voor ontvangst betekent dat iemand het pakje in ontvangst genomen heeft. En dat is hier juist niet het geval.

Je kunt het beste een klacht neerleggen bij het koeriersdienst waar de man/vrouw werkt.

Want het minste wat de besteller dient te krijgen is, naar mijn mening, een ernstige berisping.

Wèl is het zo dat je buren of huisgenoten voor ontvangst mogen tekenen als zij het betreffende pakje voor jou hebben aangenomen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Weet je dat zeker? Volgens mij mogen buren helemaal niet tekenen voor ontvangst. Maar ik kan het mis hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard zou de bezorger dit niet mogen doen. Maar bekijk het eens van de kant van de bezorger. Je hebt tussen de 80 en 120 adressen per dag. Even rustig wachten is er niet bij ze hebben altijd haast want het werk moet af, en na de middag moet er afgehaald worden bij diverse Klanten hun tijd schema en planning ie zeer kort. Pakketen die niet bezorgt worden op die dag worden niet betaald en bij de volgende aanbieding van het pakket word deze ook niet betaald. Raar maar waar. Er is niets zo irritant als iets moeten bezorgen aan een adres waar niemand aanwezig is of na lang wachten pas open doen. Mijn advies om dit in de toekomst te voorkomen zorg dat als je wat bestelt aanwezig bent en anders ergens laten bezorgen waar altijd iemand aanwezig is. Bijv. Op je werk. Opa's en oma's of laat op je zending je telefoon nummer plaatsen (of op je voordeur) zodat er contact met je opgenomen kan worden. Dan kunnen dit soort situaties voor 99% worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat isn wel heel erg simpel gedacht, tomtom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tomtom Als het allemaal zo moeilijk ligt moeten ze maar een ander beroep kiezen. Elk beroep heeft zijn voors en tegens. Dat mensen niet thuis zijn voor de bezorgdienst is een nadeel van koerier zijn. In deze tweeverdienermaatschappij denk ik dat het sowieso nog heel lastig zal zijn overdag iemand thuis aan te treffen. Dus misschien moeten de koeriersdiensten hun werkschema aanpassen aan de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Haelenaar eens. Dit is het beroepsrisico van een bezorger. Dat het vervelend is geloof ik best. Maar het is ook vervelend als iemand je winkel binnenkomt en dan zonder iets te kopen weer naar buiten gaat. Dan zeg je ook niet dat je dan maar altijd iets moet kopen als je naar een winkel gaat. Dat hoort bij het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortom, je kunt het allerbest een klacht indienen bij het koeriersbedrijf en hen voorstellen om 's avonds een tweede maal langs te gaan bij hen die overdag thuis niet aangetroffen zijn. Dat lijkt mij een zeer redelijke wens, die zeker niet onuitvoerbaar is voor dat bedrijf. Dank overigens voor al jullie reacties. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er bij mij aangebeld wordt om een pakje voor de buren aan te nemen waarvoor getekend moet worden dan neem ik het niet aan want je bent er dan wel verantwoordelijk voor als er iets mee aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria, strikt genomen heb je daar misschien wel gelijk in, maar als regel kun je zo'n pakje veilig aannemen voor je buren. Mijn buren doen dat voor mij en ik voor hen. Het tekenen is uitsluitend voor ontvangst. Als het om echt belangrijke (geld)zaken gaat, vraagt de postbode echt niet om jouw handtekening..dat màg hij dan zelfs niet.. Maar als je buren een pakje van een postorderbedrijf moeten ontvangen, kun jij dat veilig voor hen doen.. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ton, Dat dacht ik ook totdat ik een keer een pakje weigerde en de bezorger hier kwaad om werd,ik werd zelfs uitgescholden.
Ik heb hierop zijn bezorgdienst gebeld en deze vertelde mij dat ik gelijk had want als ik teken,ben ik er verantwoordelijk voor als er toch iets mee aan de hand zou zijn.
De bezorger mag absoluut niet zelf tekenen. Dit is in principe fraude. De reden dat getekend moet worden is waarschijnlijk een verzekeringskwestie. Zodra er een handtekening voor ontvangst staat is de koeriersdienst verzekeringstechnisch van de verantwoording af. Dus ik zou er zeker melding van maken bij de koeriersdienst.