Kan postNL vaker per dag langs komen om post te bezorgen?

Dan bedoel ik alleen post (dus geen pakketjes).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Vroeger kwam de post vier maal per dag langs.
Ik citeer de website www.isgeschiedenis.nl:
Vanaf 1844 werd de post ook per trein vervoerd. Het spoornet werd in deze periode flink uitgebreid, waardoor de kwaliteit en snelheid van de postbezorging verbeterde. In 1852 kwam de eerste Nederlandse postzegel uit. Gebruik daarvan was nog niet verplicht, maar de regering zag uiteindelijk in dat de postzegel de betaling van het postverkeer, en dus het inkomen van de schatkist, een stuk efficiënter maakte. In 1877 werd de postzegel verplicht. Brieven moesten nog steeds gepost worden op het postkantoor. Vanaf 1850 werden er in de grote steden ook brievenbussen geplaatst. In eerste instantie werd de post vier keer per dag bezorgd. In de jaren '20 van de 20e eeuw werd dat verlaagd naar drie, en in 1932 naar twee bezorgmomenten per dag. Vanaf 1969 werd nog maar één keer per dag bezorgd.
Bron: www.isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-postbezorging

Antwoorden (2)

Nee de post komt een keer per dag.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
En op zondag en maandag helemaal niet.
SentWierda
3 jaar geleden
@Ivana. dat is overdreven.
Op maandag wordt wel post bezorgd: rouwpost en spoedeisende medische post. Van dinsdag tot en met zaterdag wordt alle post bezorgd.
Nee, dat is lang geleden afgeschaft.
Eind jaren zestig van de vorige eeuw is geleidelijk afgeschaft dat de post tweemaal per dag werd bezorgd; eerst op het platteland en tenslotte in de grote steden. En in nog vroegere tijden kwam de post drie keer of zelfs vier keer pet dag langs.
Bron: Amadea, 15 december 2012. Antwoord op vraag wanneer de postbode niet langer twee keer per dag langskwam maar slechts een keer.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda waarom heb je de link er niet ingezet is voor iedereen veel eenvoudiger om te zien wat het antwoord was het is gewoon copieren en plakken.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Excuus.
Als je in het zoekvak bovenin intikt 'vroeger postbode twee keer langs' dan komt bovenaan de gestelde vraag plus antwoord van Amadea. En als bonus daaronder nog vele postgerelateerde vragen en antwoorden.
ronron1212
3 jaar geleden
Zie hem niet ka hem dus niet vinden jij dus wel dus zet de link er even bij.
SentWierda
3 jaar geleden
Ik wil niet in Amadea's vaarwater komen.
Het is aan Amadea om haar eigen link te plaatsen.
ronron1212
3 jaar geleden
Je gebruikt haar antwoord dus kun je haar link ook plaatsen dat is wel zo normaal hier @SentWierda
Amadea
3 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/396775/vroeger-kwam-postbode-ptt-twee/ (en mijn bronnen bestaan nog dus die had SentWierda moeten vermelden: https://historiek.net/middeleeuwse-postbodes-meer-dan-enkel-briefdragers/19992/ en https://www.kunstbus.nl/cultuur/ptt.html). Verder ook https://www.startpagina.nl/v/vervoer/post-pakketten/vraag/658015/postnl-meerdere-malen-dag-langskomen/ maar daar staat inmiddels verouderde informatie.
SentWierda
3 jaar geleden
Dank voor de hulp, Amadea.
N.a.v. de vraag van ronron1212. Het is, volgens mij, niet aan mij om de link naar het antwoord van Amadea d.d. 15-12-2012 (bijna acht jaar geleden) te plaatsen.
De reden: Amadea kan te allen tijde haar eigen antwoord verwijderen. Op het moment dat ik de link naar Amadea's antwoord plaats, ontneem ik Amadea de mogelijkheid haar eigen antwoord definitief uit Goeie Vraag te verwijderen - want zij kan niet het antwoord verwijderen dat ik plaats. Ik vind dat dit onder integriiteit valt.
Ik zou het uiterst onplezierig vinden als iemand ongevraagd een antwoord van mij uit 2012 als link zou vermelden.
Overigens: onlangs las ik toevallig over het drie en vier keer per dag langskomen van de postbode. Ik weet alleen niet meer waar ik het heb gelezen (ik lees erg veel over 'vroeger') - maar in elk geval niet in een van de door Amadea genoemde bronnen. Het zal ongetwijfeld in veel bronnen over de geschiedenis van de posterijen terug te vinden zijn.