Welk station in Nederland heeft de meeste treinsporen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.

Het beste antwoord

Utrecht CS

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog wat leuke foto's.
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=utrechtcs

Toegevoegd na 37 minuten:
Een ProRail pdf document in de link hieronder.
Daarop staan alle perrons met hun betreffende lengtes.
In het overzicht staan 11 spoor nummers voor Amsterdam CS en 14 bij Utrecht CS. Utrecht is dus nog steeds het station met de meeste sporen. Het document is van 25 februari 2010, dus erg recent.

http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Landelijk%20overzicht%20nuttige%20perronlengten.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een interessante link!
Er is nu niets meer te herkennen van het kleine, pittoreske station dat het vroeger was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder gezocht en me antwoord nog eens aangepast. Leuke vraag, het antwoord was niet zo heel makkelijk te vinden ;) + voor je vraag.

Andere antwoorden (5)

Ik ga uit van Utrecht.
Met de huidige verbouwing komen er zelfs nog een paar bij.

Overigens is het aantal sporen niet altijd gelijk aan het aantal perrons.

Toegevoegd na 7 minuten:
Station Utrecht is ook wat oppervlakte betreft het grootste treinstation van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht,als vanouds hét knooppunt van het spoorlijnnetwerk in Nederland,heeft de meeste spoorlijnen die daar samenkomen.

Ook natuurlijk omdat Utrecht zo centraal in Nederland gelegen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amsterdam heeft minder doorgaande treinverbindingen dan Utrecht, het lijkt me dus aannemelijk dat Utrecht meer sporen heeft dan Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en CS Amsterdam heeft ook geen ruimte om uit te kunnen breiden. +
Utrecht ,het hoofdkantoor van de Ns zit ook in Utrecht,spoorweg museum zit er ook en zoals eerder gemeld is Utrecht het treinknooppunt van Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja wat is precies een spoor, en wat een perron? En is een spoor weer opgedeeld in perrons, of perrons in sporen? In de volgende link zie je een aardige discussie over Utrecht en het spoor nummer 35.

http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=utrechtcs
(helemaal onderin)

Ik heb eens wat sites bekeken, en wat zitten rekenen en vooral tellen, en kom tot o.a. het volgende:

Utrecht 14
Amsterdam 11
Den Haag 11
Amersfoort 6

Of dat allemaal een beetje klopt, kun je zelf controleren, op deze schitterende sporen-site:

http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/start.html
Veel plezier!