Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Trad er oxidatie op bij stoomlocomotieven?

Aangezien men stoom (H2O(g)) onder hoge druk door een mechanisme van staal blaast zou deze reactie in (mijn) theorie snel moeten verlopen waardoor de cruciale onderdelen na enkele kilometers al zijn kapotgeroest.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
968
tinus1969
8 jaar geleden
Roestvrij staal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roestvrij staal in 1850?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee die trad niet op.
Voor oxidatie is zuurstof nodig.

In het dampgedeelte van een stoommachine is geen zuurstof aanwezig.
Die ruimte is geheel gevuld met stoom.

Alleen tijdens de eerste opstart is lucht in de ketel aanwezig, maar als die op druk wordt gebracht loopt het volume aan lucht/zuurstof sterk terug.
Bij een stoomdruk van 10 bar is het volume aan lucht nog maar eentiende van het oorspronkelijke volume.

Wordt het voertuig in beweging gezet dan wordt de lucht met de stoom meegevoerd naar de zuiger(s).
Na een honderdtal slagen van de zuiger is de lucht uit het systeem verdwenen en vervangen door stoom.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding