Hoe zit het met een retourtje in stadsbussen bij de OV-chipkaart?

Ik vond dit forum via Google en merkte dat hier aardig wat kennis aanwezig is over de OV chipkaart.
Ik heb een testje gelezen over de prijsverschillen tussen strippenkaart, en ook heb ik zelf wat zitten uitproberen op de 9292OV site. Het gaat hier alleen om stadsvervoer.
Het is me wel duidelijk dat 2 tot 4 haltes reizen in één
zone iets goedkoper is met de OV chipkaart, en dat vanaf 5 haltes het snel oploopt tot ongeveer 1.5 a 1.6 maal de
prijs van de strippenkaart (2 strippen dus)
Maar nu mijn vraag: als ik vanuit een buitenwijk naar de binnenstad wil, dan kost me dat 2 strippen (1 Euro) en ik kan voor datzelfde geld, als ik een beetje opschiet (binnen 1 uur) ook weer terug.
De vergelijking kosten OV-chipkaart-strippenkaart slaat alleen op de heenreis die ongeveer 1.5 keer zo duur is. Begrijp ik het nu goed, dat bij bovengenoemde reis (retour) de OV chipkaart eigenlijk 3 maal zo duur is als 2 strippen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het 'binnen een uur terug op dezelfde strippen' vervalt geheel met de chipkaart. Maar er zit nog iets geks aan. Ik heb in Utrecht twee keer exact dezelfde reis gemaakt: 4 bushaltes heen, drie terug (op de terugweg staat er nou eenmaal 1 minder). Beide keren binnen een uur terug. 1e reis heen: 1,03 1e reis terug: 0,99 2e reis heen: 1,03 2e reis terug: 0,21 Ik wacht sinds juni op uitleg van GVU/Connexxion over deze verschillen, maar ze komen niet verder dan vage verhalen over in- en uitchecken, wat uiteraard geen antwoord is. Opvallend hierbij is dat de eerste terugreis veel langer duurde omdat de chauffeur iets verkeerd deed en niet door kon rijden voor een collega geholpen had. Dat roept bij mij het idee op dat je betaalt voor de tijd die je in de bus doorbrengt en niet voor de afstand die je aflegt, en als dat klopt vind ik het nogal gek - omdat een chauffeur niet goed kan rijden moet ik naast dat ik vertraging heb ook nog extra betalen?? Daarnaast: als ik de chipkosten afzet tegen de kosten van dezelfde reizen die ik altijd met een 45-strippenkaart maakte, dan zijn de reizen per chipkaart minimaal 2 keer zo duur. De politiek en de OV-bedrijven houden bij hoog en laag vol dat het "gemiddeld" even duur is, maar ik heb die plekken waar het dan wel heel erg goedkoop moet zijn nog niet kunnen ontdekken...

Jep, bij de ov-chipkaart heb je die gratis terugreis helaas niet...

Als ik binnen een uurtje terug reis dan geeft het apparaat aan: overstap akkoord. De kosten zijn dan een stuk lager.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100