Hoe zit het met een retourtje in stadsbussen bij de OV-chipkaart?

Ik vond dit forum via Google en merkte dat hier aardig wat kennis aanwezig is over de OV chipkaart.
Ik heb een testje gelezen over de prijsverschillen tussen strippenkaart, en ook heb ik zelf wat zitten uitproberen op de 9292OV site. Het gaat hier alleen om stadsvervoer.
Het is me wel duidelijk dat 2 tot 4 haltes reizen in één
zone iets goedkoper is met de OV chipkaart, en dat vanaf 5 haltes het snel oploopt tot ongeveer 1.5 a 1.6 maal de
prijs van de strippenkaart (2 strippen dus)
Maar nu mijn vraag: als ik vanuit een buitenwijk naar de binnenstad wil, dan kost me dat 2 strippen (1 Euro) en ik kan voor datzelfde geld, als ik een beetje opschiet (binnen 1 uur) ook weer terug.
De vergelijking kosten OV-chipkaart-strippenkaart slaat alleen op de heenreis die ongeveer 1.5 keer zo duur is. Begrijp ik het nu goed, dat bij bovengenoemde reis (retour) de OV chipkaart eigenlijk 3 maal zo duur is als 2 strippen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het 'binnen een uur terug op dezelfde strippen' vervalt geheel met de chipkaart.
Maar er zit nog iets geks aan.
Ik heb in Utrecht twee keer exact dezelfde reis gemaakt: 4 bushaltes heen, drie terug (op de terugweg staat er nou eenmaal 1 minder). Beide keren binnen een uur terug.

1e reis heen: 1,03
1e reis terug: 0,99

2e reis heen: 1,03
2e reis terug: 0,21

Ik wacht sinds juni op uitleg van GVU/Connexxion over deze verschillen, maar ze komen niet verder dan vage verhalen over in- en uitchecken, wat uiteraard geen antwoord is.

Opvallend hierbij is dat de eerste terugreis veel langer duurde omdat de chauffeur iets verkeerd deed en niet door kon rijden voor een collega geholpen had.
Dat roept bij mij het idee op dat je betaalt voor de tijd die je in de bus doorbrengt en niet voor de afstand die je aflegt, en als dat klopt vind ik het nogal gek - omdat een chauffeur niet goed kan rijden moet ik naast dat ik vertraging heb ook nog extra betalen??

Daarnaast: als ik de chipkosten afzet tegen de kosten van dezelfde reizen die ik altijd met een 45-strippenkaart maakte, dan zijn de reizen per chipkaart minimaal 2 keer zo duur. De politiek en de OV-bedrijven houden bij hoog en laag vol dat het "gemiddeld" even duur is, maar ik heb die plekken waar het dan wel heel erg goedkoop moet zijn nog niet kunnen ontdekken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd dat je geen duidelijke verklaring krijgt, over die willekeurige bedragen die berekend worden. Zou er nog een andere instantie zijn, die jou kan uitleggen wat hier aan de hand is?
In ieder geval kan het niet zo zijn dat tijd wordt berekend ipv kilometers, want daar is nu juist het hele systeem op gebaseerd. Sinds ik deze vraag hier heb gesteld, heb ik me er nog wat meer in verdiept, en kom steeds meer tot de conclusie dat het mogelijk zo kan zijn dat gemiddelde reizen nauwelijks meer kosten, maar dat mensen die korte ritjes in de stad maken zwaar de klos zijn. Zeker als ze ook nog terug willen (retourtje dus) zijn ze soms 3 keer zo duur uit. En dat lijkt me niet de bedoeling. Ik begrijp eigenlijk niet dat we hier niet meer over horen en lezen. Misschien komt dat omdat het een kleine groep mensen betreft, die graag even de bus pakken voor een ritje heen en weer buitenwijk-binnenstad? Dom eigenlijk, want die groep is juist zo belangrijk om de binnenstad een beetje leefbaar te houden, en te stimuleren de bus te pakken ipv de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is me in elk geval duidelijk dat de vervoersmaatschappij de tarieven bepaalt, zo zou OV in de regio Arnhem/Nijmegen beduidend goedkoper zijn dan elders.
Maar juist als ze zelf de tarieven bepalen, zou je daar toch uitleg over moeten kunnen krijgen.
1,03 lijkt het standaardtarief te zijn, waar je met een 45-strippenkaart 1 euro betaalt, dus daar is het verschil niet heel groot (maar het is WEL duurder).
Het 'gratis terug binnen x tijd' is vervallen en daar hoor je de OV-chipkaart-PR zelden over.
Maar waarom die terugreis op twee verschillende manieren wordt berekend kan of wil GVU/Connexxion me blijkbaar niet vertellen.

Andere antwoorden (2)

Jep, bij de ov-chipkaart heb je die gratis terugreis helaas niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik binnen een uurtje terug reis dan geeft het apparaat aan: overstap akkoord. De kosten zijn dan een stuk lager.