Krijg je als 16jarige mbo-er een gratis OVkaart in 2015?

Ik heb mensen horen zeggen dat in januari 2015 alle mbo-ers (dus niet alleen 18 jarige) een gratis OV krijgen, is dat waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, niet vanaf januari, wel vanaf 1 september 2015 hebben minderjarige MBOers recht op een studenten OV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Maar dat betekent niet dat je die kaart echt zomaar gratis krijgt. Leenstelsel: al het ten behoeve van de studie geleende geld moet later in termijnen worden afbetaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, daar heb je gelijk in. Maar voor zover ik het begrijp is het in 2015 nog echt gratis, in 2016 wordt het waarschijnlijk een kortingskaart, dan moet je dus wel gaan betalen voor het OV welliswaar met korting, of dat dan ook voor het MBO geldt???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kortingskaart idee is inmiddels geschrapt. Het wordt een 'gratis' kaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn, dat is een goed plan, ik vind het helemaal een raar plan dat de studiefinanciering een lening wordt, kansen worden hiermee duidelijk verminderd voor jongeren zonder rijke ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens crea! En bizar dat ze het geen bezuiniging willen noemen, maar een 'kans' (ben benieuwd of de mensen die dat hebben bedacht het ook een "kans" zouden vinden als ze ontslagen zouden worden, omdat hun baan wegbezuinigd zou worden). Verder kost de OV kaart de overheid in de praktijk weinig aangezien de inkomsten van de vervoersbedrijven grotendeels weer terugkomen bij de overheid...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu zijn de terugbetalingsregels wel redelijk soepel. Je betaald alleen terug vanaf een bepaald inkomen (zit je er onder hoef je niet af te lossen), je mag er behoorlijk lang over doen, weinig rente, geen registratie bij BKR, je lening is niet van invloed op een eventuele hypotheek, onder bepaalde omstandigheden wordt de (rest)schuld kwijtgescholden... Dus zelf als het helemaal een lening is valt het uiteindelijk nog wel mee wat je moet betalen (heb een voorbeeld gezien van ik dacht maximaal voorschot werd iets van €50,- / maand aflossen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor gilles111, zo soepel is het niet als je beter kijkt en het staat een hypotheek wel degelijk in de weg. Maximale aflossing is 12%(!) van je bruto inkomen, momenteel, wordt iets midner in het nieuwe stelsel. 50 (48) euro is absolute minimum (tenzij je dispensatie krijgt en even niks hoeft af te lossen, maar dat komt minder vaak voor dan mensen denken).
Bij een schuld van 20.000 en iets hogere rente dan nu (bijv. 1,5% in 2020), moet je gauw gaan denken aan bedragen van 150-250 euro per maand. Naast een hypotheek voor velen toch een blok aan het been. Met recht een van de domste bezuinigingen die ik voorbij heb zien komen in de afgelopen jaren...
En nee, 50 is het absolute minimum (en dus uitzonderlijk), niet het maximum. Groot verschil. Je maximale aflossing is nu in elk geval flink hoger (want als 50 12% zou zijn, dan zou je nog geen 500 euro p.mnd verdienen en dat kan niet als je een baan hebt...).