Is het gebruik van een Ov kaart die je gevonden hebt diefstal?

Hallo allemaal, de titel zegt het eigenlijk al. Ik zal het even uitleggen. Ik ben afgelopen woensdag voor het laatst met mijn Ov weggeweest. Ik ben hem helaas onderweg verloren toen ik was uitgecheckt (toen ik waarschijnlijk aan het fietsen was.) In ieder geval stond mijn kaart geregistreerd als anoniem en heeft vervolgens iemand hem gevonden. Je zou hopen, een eerlijke vinder, maar nee het mocht niet zo zijn. Iemand heeft het overige geld van mijn Ov op gemaakt en er vervolgend weer nieuw geld opgezet en is meerdere malen met de bus gereisd.
Ik kan mijn kaart dus niet blokkeren of mijn geld terugkrijgen maar is er een mogelijkheid dat ik mijn kaart terug kan krijgen?
En daarbij, is het strafbaar om een gevonden Ov te gebruiken en het geld wat er op stond eigenlijk "te stelen" door het op te maken?
Hopelijk kan iemand mij helpen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe weet je dat er ook gereisd is met die kaart? Is het kaartnummer (16 cijfers) bij je bekend? Inderdaad is het feitelijk stelen wat die ander doet. Diegene gebruikt zonder recht iets waarvoor hij niet betaald heeft. Probleem is alleen het bewijs, zéker bij een anonieme kaart.

Het beste antwoord

Als de persoon wist van wie de OV was, had hij hem aan je moeten geven.

Van diefstal is echter geen sprake. De vinder heeft hem niet van je gestolen, je hebt hem gewoon verloren. Wat dit betreft, is het hetzelfde als verliezen van een portemonnee met geld erin. Eerlijk was geweest wanneer de persoon het gevonden voorwerp had afgegeven op het gemeentehuis of het politiebureau.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tip: neem je verlies en koop een persoonlijke ov-chipkaart. Die kun je laten blokkeren in geval van verlies of diefstal.

Toegevoegd na 7 minuten:
Geregistreerd als anonieme kaart? Dat kan niet.Een anonieme kaart kan niet gekoppeld worden aan persoonlijke gegevens en daarom ben je bij verlies of diefstal helaas het geld kwijt dat op de kaart stond.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hieronder de handelwijze wat iemand moet doen als hij iets vindt.

"Als u een voorwerp vindt, moet u zo snel mogelijk aangifte doen van de vondst. U doet aangifte bij de gemeente waar u de voorwerpen heeft gevonden. Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of een vervoermiddel? Dan moet u dit melden bij de bewoner of gebruiker van de woning, het gebouw of het vervoermiddel.

Gevonden voorwerpen in bewaring geven
U kunt altijd de gevonden voorwerpen in bewaring geven aan de gemeente waar u aangifte doet. Vraag dan om een bewijs van aangifte of van inbewaringgeving. Besluit u het voorwerp zelf te bewaren? Dan moet u zorgen voor het onderhoud, zodat de staat van het voorwerp niet verslechtert.
Wanneer eigenaar van het gevonden voorwerp

Als vinder kunt u eigenaar worden van het gevonden voorwerp. U moet dan aangifte hebben gedaan bij de gemeente. Heeft u het gevonden goed zelf in bewaring en wordt de eigenaar niet binnen een jaar bekend? Dan vervallen de eigendomsrechten en wordt u eigenaar als u hierom vraagt. Als u geen aangifte heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden van het gevonden goed."

Toegevoegd na 20 minuten:
Dan nog de vraag of je de kaart kunt terugkrijgen. Dat kan alleen als de persoon die hem gevonden heeft weet dat hij van jou is en 'm alsnog terug brengt. Ik verwacht niet dat dat nog gebeurt. Dan zul je een nieuwe kaart moeten kopen.

Stel echter dat de eerlijke vinder hem heeft afgegeven bij de gemeente. Dan heb je 'm nog niet zomaar terug want je zult moeten kunnen aantonen dat die anonieme kaart van jou was. Kun je dat?
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je precies weet van welk persoon het voorwerp is dan ben je wel dergelijk bij wet verplicht om het voorwerp af te geven bij het politiebureau. Anders is het alsnog diefstal.
Rieneke1
7 jaar geleden
Hier in de stad kan je al jaren niets meer afgeven op het politiebureau: je moet met je vondst naar het gemeentehuis,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!