kan iemand mij vertellen wat ik precies betaal... (OV chip)

stel, ik sta op station 1, check keurig in met mij ov chip en stap op de metro...
ik moet er op station 2 uit maar na een tijdje kom ik erachter dat ik al voorbij 2 ben, en stap ik op station 3 uit...
Ik besluit NIET uit te checken op station 3 maar meteen op de metro te stappen, terug naar station 2...
eenmaal aangekomen check ik dus op station 2 uit...

nu was mijn vraag... betaal ik nu alleen van station 1 naar 2... (omdat ik hier in en uit gecheckt heb) of betaal ik ook dat extra stukje naar station 3 en terug...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je betaalt alleen tussen station 1 en 2.
De chipkaart "weet" alleen waar je incheckt en waar je uitcheckt en berekent het tarief gebaseerd op rechtstreekse afstand. Met welke route je van 1 naar 2 komt, kan het systeem niet weten.
Je bent alleen de klos wanneer je op de reis van station 3 terug naar 2 gecontroleerd wordt. De controleur kan zien waar je bent ingecheckt en ziet dat je niet de kortste route hebt genomen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je betaalt ook voor het stukje terug. Het apparaat rekent de afstand tussen in- en uitchecken. Bij jou zit daar dus ook dat tussenritje bij in, de teller tikt namelijk door als je niet uitcheckt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaalt enkel tussen station 1 en 2. Nl. tussen de incheck en uitcheck.

Het extra stukje wordt mi. niet ik rekening gebracht. Ik zou niet weten hoe ze het achterhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij controle heet dat zwartrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat klopt ... maar dat is geen onderdeel van de vraag.
Heel snel zal het gaan zoals onze Franz dat zegt. In Singapore hoef je je OV-kaart nergens op te leggen, zelf in je tas checkt hij je automatisch in en uit.
Dat is ook een probleem bij de tolpoortjes van de NS, maar minder sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het moment dat je uitcheckt op welk statioen dan betaal je alleen wat je gereisd heb niet als je totaal niet hebt uitgecheckt

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel ik heb dan een abonnement is net zo duur als dat hij was alleen staat het dan nu op mijn chipkaart dat is volgens mij echt veel voordeliger dan elke keer opladen ja tenzij je bijna nooit gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo een min? Is toch de waarheid.