Door het rijden van de treinen over de rails, zal de rail slijten. Ook kunnen golfslijtage en brandplekken (door slippende wielen) ontstaan. Om de rails weer in het juiste profiel terug te brengen, wordt een slijptrein ingezet. Een slijptrein is een speciale machine, voortgetrokken door een locomotief, waarmee het profiel van de spoorstaven na slijtage weer in de juiste vorm wordt gebracht. In Nederland wordt meestal tijdens de nacht geslepen, om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen.
De UST 96 is een inspectierijtuig dat in staat is met hoge snelheid en nauwkeurigheid spoorstaven met ultrasoon te onderzoeken. Hiermee kunnen verborgen gebreken in de spoorstaaf worden ontdekt. Ernstige gebreken worden direct aan de opdrachtgever gemeld. De gemeten gegevens worden digitaal opgeslagen en gedurende de meetrit met de analyse en rapportageprogramma’s op verschillende gebreken onderzocht.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Spoor rails gaan zeer lang mee. Maar ze slijten zeker ook van de fictie, maar nog meer van zand wat er op wordt gestrooid in het najaar en de winter om een grip tekrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Pruts, heel lang. Bij een spoorrails wordt namelijk een staalsoort gebruikt waarin veel mangaan is verwerkt. Maangaan staat voor erg sluitvast.......

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een toevoeginkje:

Mangaanstaal of Hadfieldstaal is een legering met een hoge sterkte die bestaat uit staal en mangaan. Dit is een zeer sterke legering en biedt weerstand tegen grote krachten. De staalsoort is als een van de eerste legeringen in 1882 uitgevonden door Sir Robert Hadfield, een Engelse metallurg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaanstaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ,treinsporen gaan zeer lang mee.
Maar ik denk dat ze eerder slijten door het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die PrutsEinstein;

Zoals hierboven al vermeld; uiteraard slijten rails ook, maar het grootste deel van slijtage door frictie wordt opgevangen door de wielen van de treinen. Dat zijn gewoon slijtageonderdelen die op gezette tijden worden vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spoorrails kunnen zeker lang mee , al na gelang de belasting . Er zit o.a. mangaan in gelegeerd welk voor een hoge slijtvastheid zorgt . Maar het materiaal is niet voor ewig , er treed pitting op , en materiaal moeheid , waardoor uit veiligheidsoverwegingen een limit gesteld is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de antwoorden die vermelden dat mangaan-staal gebruikt wordt voor rails : je ziet in de rails soms kleine putjes, dit zijn plaatsen waar mangaanbolletjes hebben gezeten.