Kan de NS aansprakelijk gesteld worden voor taxikosten bij onvoorziene vertraging?

Afgelopen week ben ik er een weekje tussenuit geweest.
De vlucht ging om 09.45 uur. We hebben de allereerste trein die ging genomen en zouden om 07.25 aankomen op Schiphol.
In Amersfoort werd omgeroepen dat de trein niet meer verder zou gaan ivm een seinstoring en dat het tot zeker 9 uur zou duren.
Er werden geen alternatieven genoemd, het enige dat aangeboden werd was een gratis kopje koffie.

We hebben eerst gekeken welke busopties er eventueel zouden zijn (de NS had nog geen bussen ingezet). Toen maar naar de taxiplaats (waar we absoluut niet de enigen waren).
Om 7.15 hebben we eindelijk een taxi weten te bemachtigen. We hebben deze gedeeld om kosten laag te houden, maar voor mij en mijn reisgenoot bedroegen de extra kosten wel 40 euro.
Hadden we de taxi-optie niet genomen, dan hadden we zeker de vlucht gemist en nog veel hogere kosten gehad.

Is het mogelijk deze kosten op de NS te verhalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Openbaar vervoerbedrijven zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade (denk aan het missen van een vliegtuig t.g.v. vertragingen). Uiteraard kun je wel een poging doen bij de klantenservice van NS. Als je genoeg bewijsmateriaal hebt, kan misschien een uitkering volgen uit coulance. Toegevoegd na 4 minuten: Uit Burgerlijk Wetboek 8 (Afdeling 5. Overeenkomst tot binnenlands openbaar personenvervoer Artikel 108) "De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook."

Heb je het ook aan het aanwezige personeel gevraagd ? Over het algemeen namelijk worden taxikosten niet vergoed als die op eigen initiatief gemaakt zijn, maar in bepaalde gevallen zijn er wel mogelijkheden te proberen de kosten schritelijk te declareren ; niet geschoten altijd mis. De noodzakelijkheid voor de taxi schijnt wel een rol te spelen bij dit maatwerk ; je vliegtuig bijna missen is dan natuurlijk een ander verhaal dan een taxi nemen om "gewoon" op tijd op je werk te komen. Juist door dat maatwerk is er niks algemeens over te zeggen. Ook maakt het uit wat de oorzaak was van de vertraging ; een technische storing zoals een seinstoring is meer de "schuld" van de NS dan, bijvoorbeeld, een springer. Het beste kun je dus bij de klantenservice je verhaal neerleggen incusief alle bewijzen en bonnetjes, en HOPEN dat er nog wat uit te halen valt. Er zijn zeker verhalen te vinden van mensen bij wie dat, vaak na lange tijd, dat wel, uiteindelijk toch gelukt is.

Ja, maar - hoogstwaarschijnlijk - in dit geval niet. Als je door vertraging je laatste aansluiting mist dan zorgen ze dat je thuiskomt. Zo heb ik jaren geleden eens m'n laatste aansluiting gemist vanwege vertraging en toen konden we ons met een klein groepje melden bij de perronchef die eerst onze bestemmingen werden opgenomen om te kijken of er nog ritten te combineren waren en ons daarna keurig naar de taxistandplaats leidde. In jouw geval ligt het anders: misschien kon je ook via een omweg met de trein verder. Of je had kunnen wachten. Je koos er zelf voor om een taxi te nemen: al werd je tot die keuze gedwongen door andere omstandigheden, je deed het toch vrijwillig. Ik heb ook wel eens flink extra betaald omdat ik op tijd bij een bruiloft wilde zijn en daarom niet de door NS ingezette bus wilde afwachten. Dat de reiziger een bruiloft heeft of een belangrijke vlucht mist, is niet de verantwoordelijkheid van de NS. Je neemt een dienst af, maar ze garanderen je niets. Waarschijnlijk kun je wél de kosten van je treinrit terugkrijgen - ik weet niet hoe dat in het chipkaart-tijdperk precies werkt. Toegevoegd na 3 minuten: Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Een enkele keer vergoeden ze dingen uit coulance, al gaat het in mijn ervaring dan eerder over het vergoeden van de kosten van de treinrit. Ik weet niet of ze achteraf vergoeden trouwens als je je niet ter plekke bij iemand van NS hebt gemeld. Toegevoegd na 5 minuten: *onze bestemmingen OPNAM (dat krijg je als je een antwoord vijf keer herschrijft.. )

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100