Heeft een trein sneeuwkettingen (als het sneeuwt)?

Een auto heeft sneeuwkettingen nodig, maar hoe doet een trein dat? Hebben die ook een soort kettingen?

1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee. Die zijn niet nodig voor een trein.

Antwoorden (3)

Nee een trein heeft geen hulpmiddelen in de sneeuw,
2 jaar geleden
Treinen vertrouwen deels op het feit dat de spoorbaan actief wordt schoongemaakt/schoongehouden (door sneeuwschuivers of in Nederland door sandite treinen). Daarnaast hebben de meeste treinen zandstrooiers; zand geeft extra grip.
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
De spoorbaan wordt in Nederland niet zoals in het verre verleden met sneeuwschuivers schoongemaakt, omdat het ook niet meer geacht wordt te sneeuwen zoals vroeger. Indien er onverhoopt toch veel sneeuw valt, ligt het spoorbedrijf al gauw stil. Kwestie van kosten-baten analyse doen en rekenen. (En dáár zijn we wél goed in … ) Toen er in februari 2021 op de Betuweroute na een paar dagen zonder treinverkeer plaatselijke sneeuwduinen bleken te zijn ontstaan bij de abrupte uiteinden van sommige geluidswalletjes, heeft men een oude spoor-sneeuwschuiver uit een museumcollectie gehaald en op een museum-diesellocomotief bevestigd.
https://twitter.com/ovdrail_joost/status/1359397524725981187
Let op het plotselinge einde van het donkere lage geluidswalletje helemaal rechts van de spoorbaan; daar is bij harde wind een luchtwerveling ontstaan die in een sneeuwduin heeft geresulteerd. http://www.mp-produktie.nl/2021-02-10_Dieselloc_2205_met_sneeuwschuiver_over_de_BetuweRoute.html
Bordensteker
2 jaar geleden
Sandite is een middel tegen het extreem glad worden van rails als gevolg van het door treinwielen uitpersen van bladsappen van gevallen herfstblaadjes. NS heeft een handjevol treinen die een aparte toegevoegde installatie hebben om dit middel op geselecteerde delen van alleen sommige baanvakken twee keer per dag aan te brengen. Sandite is geen middel tegen winterse gladheidsproblemen. Dan iets over zandstrooiers. De Nederlandse NS-treinstellen zoals de blauw-gele dubbeldekkers en de enkeldeks intercity’s en blauw-wit-gele (stoptrein)sprinters hebben allemaal géén zandstrooiers.
Alleen getrokken treinen bestaande uit een aparte locomotief en losse rijtuigen (zoals de tussen 2 Traxx locomotieven voortbewogen interim-treinen die op de HSL naar Breda en Brussel rijden) hebben altijd zandstrooiers op de locomotief. Net zoals goederentreinen (waar die locomotieven met hun slechts half-afgeveerde tractiemotoren eigenlijk voor ontworpen zijn!).
Dat is technisch gesproken niet mogelijk. Sneeuwkettingen zijn er om een extra profiel op de wielen te geven, waardoor er beter grip is op de weg (op de sneeuwlaag dus eigenlijk in dit geval).
Een trein heeft helemaal geen profielbanden, dat zijn glad stalen wielen die direct op de rails contact maken. Als je een sneeuwketting om het treinwiel zou leggen, ontstaat de kans dat deze (zolang die ketting heel blijft) de trein kan laten ontsporen.
Als het nodig is om extra grip te krijgen, en dat gebeurt op sommige trajecten in de bergen wel, dan wordt de trein meestal een tandradbaan. Dan heeft een tandwiel in het midden tussen de rails contact met tanden die daar staan, zodat de trein ook tegen steilere hellingen op kan komen zonder dat de wielen doorslippen.