Waarom hebben treinen aan de voorkant 3 gele lampen(tegenwoordig zijn ze ook wit)?

In bijvoorbeeld Belgie zie je maar 2 lampen aan de voorkant

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Met name omdat de combinatie van lampen een bepaalde betekenis heeft.

"Gewoon" is drie witte of gele voorlichten ('frontseinen'). In Belgë branden twee witte lichten op gelijke hoogte als frontsein.

Brandt er één wit -of geel- licht aan de voor- of achterkant, dan is de trein aan het rangeren (rangeersein). In België zijn het dan twee witte lichten op gelijke hoogte.

Wordt één wit -of geel- licht (of drie witte -of gele- lichten) gebruikt in combinatie met twee rode (dat kan bij een trein) dan is sprake van een zog. 'gevaarsein' en heeft dat de betekenis dat de machinist op het tegenliggende spoor meteen moet stoppen. In België laat men de witte lichten dan afwisselend knipperen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zodat ze niet voor een auto worden aangezien... Bronnen:
- gewerkt bij de NS
Even een wat uitgebreider antwoord, het derde frontsein geeft extra diepte bij overwegen en laat seinen en borden boven de 2 mtr langs de baan goed/beter zien.
Ook heeft de derde frontsein een soort mistlampfunctie.

Dit is vooral handig bij de ICMm waar de cabine hoog boven de rails staat.

Het 3e frontsein is geen internationale eis, maar Nederland is wel vaker het braafste jongetje in de wereldklas...