Waarom mogen de live camerabeelden in de bus zo getoond worden?

Als je bijv. voorin zit, komt je hoofd groot in beeld op twee soms drie schermen, zo om de minuut of sneller in beeld. Echt om gek van te worden af en toe (vind ik). Is het echt alleen om de ‘herrieschoppers’ af te schrikken? En waarom moet de ‘normale’ burger de hele tijd zo (soms voor schut) in beeld komen??

Ik snap dat je er ook voor kunt kiezen om geen gebruik te maken van het Openbaar Vervoer. Het is een vrije keuze, maar toch vervelend… Bestaat hier een of ander privacybeleid voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het niet zo heel goed (don't get me wrong..) Maar 'in het openbaar' is je koppie toch ook altijd zichtbaar?

Het beste antwoord

Ik ben het met de meeste meningen hierboven niet eens.

Het feit dat je zoiets maar moet accepteren omdat het om veiligheid gaat is de omgekeerde wereld.
Ik moet dus steeds meer ongein accepteren omdat anderen er een zootje van maken.
Zit ik net ff lekker in mijn neus te poeren sta ik groot in beeld.
Dat men opnames maakt is prima maar waarom dat tonen op meerdere schermen in de bus.

En dat ik in de openbare ruimtes maar alles moet accepteren is al helemaal onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ken dat niet in de bus, maar zal in de Randstad zijn dan, waar je woont.

Het is puur, om herrieschoppers af te schrikken. Iedereen weet tegenwoordig, dat hij gefilmd wordt in de bus. Om de mensen er nog eens extra op attent te maken zullen de monitoren opgehangen zijn. Komt de veiligheid ongetwijfeld ten goede. We moeten er tegenwoordig wat voor over hebben. Zou me er zelf niet druk om maken. Veiligheid gaat vaak ten koste van privacy, maar onveiligheid is toch flink erger dan zo'n stukje privacy inleveren. Bekijk het dus positief en zie het als jouw moment van fame.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is niet van mij, maar Benjamin Franklin zei al: "They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." Daar ben ik het persoonlijk mee eens, ook in de genoemde situatie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
de vrijheid om in elkaar geslagen te worden in bus of tram is anders ook geen groot goed. als camera's wat bescherming bieden, dan kies ik toch echt liever voor die mogelijkheid. jammer dat dat tegenwoordig zo moet, maar feit is gewoon, dat we tegenwoordig te maken hebben met veel criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'liberty' om in het openbaar vervoer niet gezien te worden door je medepassagiers? Dan moet je niet klagen over camera's, maar een boerka aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aA:Niet alleen in de Randstad, bij ons in het zuiden hebben we dat ook. mlodewijk: wat is in dit geval de essential liberty?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn punt is er zijn geen garanties over wat er met die beelden gebeurd, als iemand alsnog in elkaar geslagen wordt wordt het weliswaar vastgelegd, maar hoe vaak hoor je niet dat in de praktijk beelden onbruikbaar zijn om een dader te vinden? M.a.w. ik vind het symptoombestrijding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan me niet schelen wat er met die beelden gebeurt. Als ik niet gezien wil worden, moet ik thuisblijven met de gordijnen dicht. Dat is mijn private ruimte. Door de publieke ruimte te betreden neem ik voor lief dat ik daar gezien kan worden. Ik heb het idee dat dit weer één van de vele gevallen is waar privacy wordt verward met anonimiteit. Privacy is een recht, het gaat niemand wat aan wat ik doe binnen mijn private ruimte. (Uiteraard binnen de wet, dit gaat niet op als ik thuis porno met babydolfijntjes produceer.) Anonimiteit is geen recht, maar een bijverschijnsel van de explosieve schaalvergroting van de afgelopen pakweg anderhalve eeuw, sinds de industriële revolutie. Als je vroeger de deur uitging, dan werd je gezien door mensen die je herkenden en die elkaar precies konden vertellen wie je was, waar je heenging en wat je daar deed. Nu leven we in grote gemeentes waar we vaak niet eens onze buren kennen, ongemerkt naar buiten kunnen gaan, louter onbekenden tegenkomen en in het algemeen in de massa opgaan. Maar dat betekent niet dat anonimiteit in de publieke ruimte ineens een onderdeel is geworden van het recht dat privacy heet. Het is nog steeds de publieke ruimte, niet de privésfeer. Het is nog steeds de plek waarvan je voor lief neemt dat, als je je deur uitstapt, gezien en herkend kunt worden, en dat het verhaal van wie je bent, waar je heengaat en wat je daar doet bij anderen terecht kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo stelt zeg je bijna dat ik niet weet waar ik het over heb. Het gaat mij niet over anonimiteit, maar reken maar dat je in de bus ook een bepaalde verwachting van privacy mag hebben. Het blijft zo dat de beslissing om die camera's op te hangen een politieke beslissing is geweest waar voor zover mij bekend geen onderzoek aan vooraf gegaan is (of het effectief is) en waar mijns inziens geen enkele rechtvaardiging aan ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho eens even, dát heb ik niet gezegd! Ik geef alleen een ander perspectief, dat ik in jouw reacties niet terugzie. Natuurlijk mag je in de bus privacy verwachten. Je mag bijvoorbeeld verwachten dat de buschauffeur niet de inhoud van je tas tevoorschijn haalt en je condooms met schotse ruit en whiskysmaak (of wat iemand er ook in heeft zitten) aan je medepassagiers laat zien. Maar het tonen van het deel van jou dat je toch al aan de buitenwereld laat zien, heeft wat mij betreft niets te maken met privacy. Daarmee is de beslissing om die camera's op te hangen wat mij betreft net zo min beladen als de beslissing om bijvoorbeeld een straatlantaarn op een donkere straathoek te zetten voor de sociale veiligheid, zonder eerst onderzoek te doen naar het exacte effect daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry als dat zo overkomt SuzyQ, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Natuurlijk kom je datgene wat jij vindt niet in mijn reacties tegen, dat komt omdat we van mening verschillen over dit onderwerp, wat ook gewoon moet kunnen wat mij betreft. Jij vergelijkt het met een lantaarnpaal, ik vindt het eerder vergelijkbaar met al die andere camera's die al op allerlei plaatsen hangen.
Je bent in de openbare ruimte. Iedereen in die bus kan je hoofd zien, of het nu op een scherm is of gewoon door naar je te kijken. Daarom mag het.

En de reden waarom het gedáán wordt (een andere vraag dan waarom het mag) is inderdaad om herrieschoppers af te schrikken, niet om jou voor schut te zetten. Als je niet voor schut wilt staan, moet je gewoon geen beschamende dingen doen in een ruimte waar allerlei mensen je - camera of geen camera - kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet?

Je hoofd is toch wel te zien, want je ben in de bus.
Maar sommige mensen vinden het ineens heel raar
of akelig om zichzelf op een scherm te zien.
Als je er voor schut op staat, dan moet je een ander gezicht trekken, of ergens anders gaan zitten.
Ik vind het juist wel leuk.
En ik heb er met mijn kleindochter altijd de grootste
lol over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker zwaaien naar de camera
is inderdaad een leuk spelletje
Je moet er wat voor over hebben om de relschopper aan te pakken. Ja staat overigens in het openbaar vervoer dus iedereen in de bus kan je toch al zien. Nu alleen iets duidelijker
13 jaar geleden
Puur veiligheid, als men weet dat er gefilmd word zal de agressie terugdringen. En het feit dat het aangegeven is wanneer er gefilmd word is het je eigen keus of je er in gaat zitten of niet, zolang het voor eigen gebruik is mag je zelfs van wildvreemden op straat gewoon een foto maken! zolang je het maar niet publiceert..