Hoe worden defecte treinen weggehaald van een actief spoornetwerk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Die worden opgepikt door de treinen die slechts bestaan uit een motordeel met 2 machinistdelen aan weerszijde. Gele treinen van 5/6 meter met in het midden een zwart motor-deel. Kan de naam van het trein stel niet zo snel vinden.

Bronnen:
https://www.google.nl/search?q=goederentre...

Dat ligt eraan wat er defect is. Als de tractie (aandrijving) is uitgevallen, komen er één of meer locomotieven die kunnen koppelen aan de voor- of achterkant van de gestrande trein. Die locomotieven trekken de trein dan weg naar een opstelspoor (korte termijn) of naar een werkplaats (definitieve oplossing). Als bijvoorbeeld de airconditioning is uitgevallen in een passagierstrein waarvan de ramen niet open kunnen, wordt de trein zo mogelijk stilgezet langs een perron. De passagiers kunnen (moeten) de trein dan verlaten. De trein kan daarna zelfstandig naar een werkplaats rijden. Als er echter een as is gebroken waardoor de trein ook niet meer kan worden gesleept, komt een ploeg van Calamiteitenbestrijding ter plaatse. Die beschikken over speciale apparatuur. Afhankelijk van wat er aan de hand is kan de trein ter plekke provisorisch worden gerepareerd, waarna hij naar de werkplaats kan rijden of kan worden gesleept. Zonodig kunnen ontspoorde bakken worden herspoord. Is de schade ernstiger, dan zullen de defecte delen met een kraan van het spoor worden getild en afgevoerd. De resterende delen kunnen dan alsnog naar een werkplaats rijden of worden gesleept.   Toegevoegd na 3 minuten:   Vanzelfsprekend wordt er voor elke treinbeweging eerst een rijweg ingesteld. Zonodig worden daarbij andere treinen gestopt, gekeerd, of omgeleid. Dat hangt af van de afweging tussen het zo snel mogelijk weghalen van de versperring en het zo veel mogelijk door laten gaan van de normale dienstregeling.  

Die worden meestal weggesleept met een ander treinstel, ieder (NS) treinstel kan ieder treinstel slepen, op DDAR en DDZ na. Er wordt dan een leeg treinstel naar de plek van stranding gestuurd, de machinisten zorgen er dan samen voor dat de trein sleep gereed is en dan wordt er gecombineerd. Daarna wordt er gezorgd dat het treinstel uiteindelijk naar een werkplaats gebracht kan worden voor herstel. Een kleiner defect kan ook eventueel op een zogenoemd 'technisch spoortje' verholpen worden. Het kan ook voorkomen dat ProRail de zogenoemde wegsleepdienst stuurt, deze hebben dan een goederenvervoerder die wat locs ter beschikking heeft gesteld om gestrande treinen weg te slepen. Deze locs hebben gewoon een mechanisch deel van een automatische koppeling zodat ze het treinstel kunnen koppelen en dan sluiten ze slangen aan voor de lucht. Dit gebeurt meestal bij een defect aan de bovenleiding, deze locs werken namelijk op diesel. Dit is allemaal in jip-en-janneketaal. Mocht je meer uitleg willen, vraag het gerust.

Bronnen:
Ik ben Machinist.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100