Hoe worden defecte treinen weggehaald van een actief spoornetwerk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
ronron1212
7 jaar geleden
slepen met een loc.

Antwoorden (3)

Die worden opgepikt door de treinen die slechts bestaan uit een motordeel met 2 machinistdelen aan weerszijde. Gele treinen van 5/6 meter met in het midden een zwart motor-deel. Kan de naam van het trein stel niet zo snel vinden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die locs zijn wel het 3-voudige van 6 meter. ;-)
Bordensteker
7 jaar geleden
Er kan inderdaad een gewone treinlocomotief naar toe gebracht worden om de defecte trein hetzij vooruit weg te trekken hetzij van achteren op te drukken (tenzij er al andere treinen in file achter staan).
Het is in sommige gevallen mogelijk om de achteropgekomen trein de defecte trein op te laten drukken, maar dat hangt af van het soort automatische koppelingen. Die passen vaak op elkaar, maar er zijn ook afwijkende soorten.
Omdat veel treinen tegenwoordig zelfvoortbewegend zijn (het zijn geen passieve rijtuigen die door een locomotief voortbewogen worden) zijn er niet zo gek veel locomotieven meer, en het wegslepen of verplaatsen met behulp van een ander zgn. treinstel is soms een sneller alternatief. In de winter worden soms speciaal van een tijdelijk toegevoegde treinstelkoppeling voorziene locomotieven voor het wegslepen van defecte treinen gereed gehouden op een aantal plaatsen in het land. Deze kunnen met die speciale koppeling relatief gemakkelijk aan een treinstel (dat meestal met automatische koppelingen werkt) vastgemaakt worden. Ook andere niet speciaal uitgeruste locomotieven kunnen in noodgevallen “opgevorderd” worden en aan een treinstel gekoppeld worden, daartoe bestaan er door twee man draagbare hulpkoppelingen en/of zgn. koppelbomen. Die moeten dan eerst in delen uit de gestrande trein tevoorschijn gehaald worden en op de automatische koppeling vastgezet worden. Het is bij het wegduwen of wegslepen altijd van groot belang dat er vooraan iemand zicht heeft op de spoorbaan en de seinen, en die persoon moet in elk geval de rem kunnen bedienen, en die rem moet in principe over de hele combinatie werken!
Zo kun je met honderden tonnen gewicht bezig zijn en toch veiliger werken dan bij het slepen van een kapotte auto! Zonodig worden daartoe verlengslangen langs de koppeling aangebracht (bij een normaal werkende automatische koppeling wordt de remleiding eigenlijk vanzelf al doorverbonden).
Dat ligt eraan wat er defect is.

Als de tractie (aandrijving) is uitgevallen, komen er één of meer locomotieven die kunnen koppelen aan de voor- of achterkant van de gestrande trein. Die locomotieven trekken de trein dan weg naar een opstelspoor (korte termijn) of naar een werkplaats (definitieve oplossing).

Als bijvoorbeeld de airconditioning is uitgevallen in een passagierstrein waarvan de ramen niet open kunnen, wordt de trein zo mogelijk stilgezet langs een perron. De passagiers kunnen (moeten) de trein dan verlaten. De trein kan daarna zelfstandig naar een werkplaats rijden.

Als er echter een as is gebroken waardoor de trein ook niet meer kan worden gesleept, komt een ploeg van Calamiteitenbestrijding ter plaatse. Die beschikken over speciale apparatuur. Afhankelijk van wat er aan de hand is kan de trein ter plekke provisorisch worden gerepareerd, waarna hij naar de werkplaats kan rijden of kan worden gesleept. Zonodig kunnen ontspoorde bakken worden herspoord. Is de schade ernstiger, dan zullen de defecte delen met een kraan van het spoor worden getild en afgevoerd. De resterende delen kunnen dan alsnog naar een werkplaats rijden of worden gesleept.

Toegevoegd na 3 minuten:

Vanzelfsprekend wordt er voor elke treinbeweging eerst een rijweg ingesteld. Zonodig worden daarbij andere treinen gestopt, gekeerd, of omgeleid. Dat hangt af van de afweging tussen het zo snel mogelijk weghalen van de versperring en het zo veel mogelijk door laten gaan van de normale dienstregeling.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor uitgevallen airconditioning is er 'noodventilatie' in het leven geroepen. Het is wel van belang om de trein z.s.m. uit dienst te laten nemen. Dus als de ac er net na Dordrecht mee ophoudt heffen ze de trein in Rotterdam op.
Die worden meestal weggesleept met een ander treinstel, ieder (NS) treinstel kan ieder treinstel slepen, op DDAR en DDZ na. Er wordt dan een leeg treinstel naar de plek van stranding gestuurd, de machinisten zorgen er dan samen voor dat de trein sleep gereed is en dan wordt er gecombineerd. Daarna wordt er gezorgd dat het treinstel uiteindelijk naar een werkplaats gebracht kan worden voor herstel. Een kleiner defect kan ook eventueel op een zogenoemd 'technisch spoortje' verholpen worden.

Het kan ook voorkomen dat ProRail de zogenoemde wegsleepdienst stuurt, deze hebben dan een goederenvervoerder die wat locs ter beschikking heeft gesteld om gestrande treinen weg te slepen. Deze locs hebben gewoon een mechanisch deel van een automatische koppeling zodat ze het treinstel kunnen koppelen en dan sluiten ze slangen aan voor de lucht. Dit gebeurt meestal bij een defect aan de bovenleiding, deze locs werken namelijk op diesel.

Dit is allemaal in jip-en-janneketaal. Mocht je meer uitleg willen, vraag het gerust.