Zit er een tijdvertraging op de achterwielen van een dubbelgelede bus?

In Utrecht rijden gelede bussen, en ook dubbelgelede bussen (zie plaatje). Het viel me op dat de achterste wielen van zo'n dubbelgelede bus tegensturen in de bocht.

Het lijkt er daarbij op, dat die achterste wielen pas beginnen met sturen zodra het achterste deel bij de bocht is aangekomen.

Hoe werkt dat systeem? Reageren die achterste wielen met een bepaalde tijdvertraging op de stuuracties van de chauffeur? Is die tijdvertraging afhankelijk van de snelheid van de bus? Of worden de wielen gestuurd door sensoren in het harmonicadeel die meten hoe scherp de bocht is?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Helaas geen idee .
Ik weet wel dat opleggers een meestuur constructie hebben....sterker nog, ik heb laatst (toevallig) de vader van de ontwerpers van een soort van die meestuur opleggers gesproken..
tekeningen ervan heb ik niet...

Gegeven het bestaan van die constructie bij opleggers kan je uiteindelijk bij een bus uitgaan van hetzelfde principe.
Overigens zal dat meedraaien bij achteruitrijden NIET mogen kunnen. Dus zo gauw je achteruit gaat moet er een lock op.

In de bron een document (pdf) over electronisch_hydraulische meestuur constructies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mooie brochure met goede informatie over hoe dat systeem werkt. Niet zeker of de gelede bussen een vergelijkbaar systeem hebben, maar dat ligt wel voor de hand.

Andere antwoorden (3)

De achterste as kan soms onafhankelijk van de andere assen (tegen)gestuurd worden. Dit is handig in scherpe bochten en bij het manoeuvreren op het busperron. Dit kan natuurlijk alleen bij 'puller'aandrijving. Bij 'pusher'aandrijving kunnen de wielen van de achterste as niet (tegen)sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's letterlijk gekopieerd van http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelede_bus . Die pagina had ik natuurlijk al gelezen. Je geeft geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt is het enigste wat te vinden is over de besturing, zou dus gewoon een chaufeur aanspreken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Kan, maar die weten dat vaak niet. Ik stel de vraag juist in de hoop dat hier iemand rondloopt die verstand heeft van deze bussen. Of iemand die op Internet informatie kan vinden die ik niet zelf al heb kunnen vinden.
De achteras wordt aangestuurd door een elektronische schakeling via hydroliek. Het doel is dat de achterzijde het spoor van het voorstuk goed volgt. Dat bijdraaien gebeurt pas als het nodig is, dus na het indraaien van de voorzijde.
13 jaar geleden
Ik geloof niets van de antwoorden. Ik denk dat de wielen ongestuurd zijn. Ik weet dat niet zeker, omdat ik geen techneut ben, maar dit zegt mijn gevoel. Ik denk dat als ze wel gestuurd zouden zijn, dat de bussen zijwaarts zouden kunnen gaan bij een storing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook sturende opleggers.
Met die combinaties zijn die minirotondes beter te nemen omdat de assen van de oplegger beter de truck volgen.