Welke voordelen bieden tramlijnen tov buslijnen voor (stedelijk) openbaar vervoer?

In Gent, Luik, Antwerpen enz. legt men tramlijnen aan. Meer zelfs: oude tramlijnen, die ooit afgeschaft werden en vervangen door een buslijn, worden opnieuw aangelegd. Ik vraag me af waarom? Een tram heeft in mijn ogen toch heel wat nadelen, tenzij hij in een eigen bedding kan rijden. bv. kan een tram niet uitwijken voor een geparkeerde auto of een file voorbijsteken. Ook zijn trams in mijn ogen minder veilig voor voetgangers omdat ze zich niet hoeven te houden aan de maximale snelheid (alleszins in België niet). Trams geven ook meer eisen aan het wegdek, plus zijn de tramsporen een gevaar voor fietsers (ik ken meerdere mensen zwaar gekwetst raakten of zelfs hun leven lieten doordat hun fiets geklemd raakte in een tramspoor en ze dan overreden werden of zwaar ten val kwamen)
Toch worden buslijnen afgeschaft ten voordele van tramlijnen. Dus er zijn wellicht voordelen die ik niet zie.
Wat zijn dan die voordelen van tramlijnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Antwerpen noemt deze voordelen: - Levensduur. Een bus gaat circa 13 jaar mee en een tram circa 40 jaar. Eén dubbele Hermelijn gaat dus zo lang mee als 18 standaardbussen. De zware investering in tramvoertuigen weegt door deze levensduurverhouding veel minder zwaar door. - Exploitatiekost. De personeelskost voor besturing weegt bij de bus door voor ruim 65 % van de km-prijs. Eén bestuurder voor één dubbele Hermelijn tegenover zes buschauffeurs levert een groot voordeel op voor de tram. - Vervoercapaciteit. De praktische vervoercapaciteit (in comfortabele omstandigheden voor de klant) in een dubbele Hermelijn is goed voor circa 150 klanten met een zitplaats. - Moduleerbaarheid. De capaciteit van het tramsysteem kan vlot aanpasbaar gemaakt worden. Het systeem is moduleerbaar op vlak van frequentie en van lengte. - Energie. Energieverbruik is geringer op de spoorbaan, onder meer door het vrij kleine rijvlak op de rails. Het is nog kleiner door terugwinning van remenergie.

Bronnen:
https://www.provincieantwerpen.be/content/...

Alleen in stedelijk openbaar vervoer ligt nog een toekomst voor tramlijnen. Vooral vanwege de lagere kosten ten opzichte van busvervoer (lijnbussen). Maar wat de combinatie flexibiliteit/kosten betreft (=afwijken van de gebruikelijke route) heeft de tram de race verloren ten opzichte van de bussen. Anno 2020 is de toekomst aan de bussen en dat zijn niet de gebruikelijke dieselbussen maar elektrische bussen. De opmars van de elektrische bussen is indrukwekkend. Eind 2018 waren er 360, eind 2019 al 770. In delen van het land heeft de elektrische bus al een marktaandeel van zo'n 50%: Groningen en Drenthe. De Randstad blijft achter, hoewel Rotterdam inmiddels 55 elektrische bussen heeft rijden. Opvallend is de achterstand van Amsterdam: het GVB is de enige van de negen vervoerders in ons land die nog geen elektrische bus heeft rijden: de eerste komen in april aanstaande. Bron: NRC, 24-12-2019. Artikel: Opmars van de bus zonder uitlaatgas.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100