Waar komt dat sissende geluid bij stadsbussen vandaan?

Ik hoor bij stadsbussen vaak een heel hard sissend geluid, dat maar 1 of 2 seconden duurt.

Psssschhhh!!!

Wat is de oorzaak van dat geluid?
Ontsnappende lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Bussen kunnen als hetw are knielen om passagiers op haltes makkelijker te laten instappen en uitstappen
Samen daarmee zit er een systeem op dat de bus zal vlak zetten zodra hij stil staat. Dat zie en hoor je dus ook op kruisingen en verkeerslichten als hij stil staat

Verder zal een luchtketel zich automatisch ontluchten als de druk voldoende is, om overdruk te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De remmen, vering, en deuren werken allemaal op luchtdruk. Het sissnede geluid is het ontladen van lucht uit het rem systeem als de rem niet meer ingedrukt is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als toevoeging op de vorige beantwoorderaar. tijdens het remmen van een bus wordt de energie die nodig is om af te remmen gedeeltelijk omgezet in gecomprimeerde lucht via een zuiger. die lucht onder druk wordt dan weer gebruikt voor bijv het openen van de deuren of om weer weg te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moderne bussen hebben daarnaast ook een automatisch veersysteem om de bus recht te houden en eventueel te laten knielen om de in en uitstap makkelijker te maken, dat gebeurt met luchtvering, als de bus sist zal je hem dus ook zien bewegen.