Kost overstappen met de bus extra geld zonder ov-kaart?

Ik moet morgen met de bus reizen en heb geen ov-kaart. Ik moet een gewoon kaartje kopen in de bus. Ook moet ik 1x overstappen op het station en in een andere bus verder. Maar kost dit overstappen mij extra geld? Moet ik dan in de tweede bus met overstappen nog een kaartje kopen? Of neem je gewoon het kaartje mee die je bij de eerste bus hebt gekregen? Hopelijk kan 1 van jullie mij helpen!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Vooral in grote steden, waar reizen met een overstap veel voorkomt, bieden losse kaartjes vaak een overstaprecht binnen een bepaalde tijd.

“Met het uurskaartje reis je vanaf de eerste check-in 1 uur lang met alle GVB-lijnen, ongeacht de afstand. Het kaartje is als papieren chipkaart verkrijgbaar, en als reisproduct op een OV-chipkaart.”
https://www.gvb.nl/gvb-1-uur

Tja, en anders moet u per bus een kaartje kopen.

Zonder informatie op welke buslijnen u wilt reizen, kan ik hier overigens alleen in algemene zin op ingaan. Want de mogelijkheden verschillen van plaats tot plaats en van regio tot regio.
Ik zal wel nog een paar voorbeelden geven.

“Contant betalen in de bus is niet meer mogelijk!
(Arriva:) Sinds 24 juni 2018 is het in de bussen van Arriva in heel Nederland niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje te kopen. Dit kan nog wel met PIN of contactloos. Daarnaast kun je online een e-ticket kopen in onze webshop. Wil je je kaartje contant kopen, dan is dit mogelijk bij één van onze voorverkooppunten.”

Enkele reis
Bij de buschauffeur koop je (dus: met PIN of contactloos) een ritkaart, geldig voor een enkele reis. [...]
https://www.arriva.nl/consumenten/abonnementen-kaartjes/etickets-kaartjes.htm

(Connexxion:) Er komen steeds meer manieren om te betalen in het openbaar vervoer. In veel regio's kun je bijvoorbeeld pinnen met je bankpas of creditcard, of betalen met je smartphone. Contant geld is in veel regio's al uit de bus of gaat uit de bus.

Wat je moet weten:
- De vertrouwde OV-chipkaart blijft
- Met contant geld betalen voor een los kaartje bij de chauffeur is in veel regio's niet meer mogelijk
- Je kunt in steeds meer regio's pinnen op de bus met bankpas en creditcard
- Je kunt in veel regio's ook mobiele betaalmethoden gebruiken, zoals Tranzer

Klik op een regio om te zien hoe je in jouw regio kunt betalen in de bus:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/contant-geld-uit-de-bus/4769

U moet in uw geval dus zonodig met Google opzoeken welke busvervoerder op de bedoelde buslijnen rijdt, en dan op hun website de precieze mogelijkheden bekijken.

En anders kunt u het landelijk werkende informatiepunt 0900-9292 bellen en het aan een mens vragen:
“Op zoek naar een persoonlijk reisadvies, informatie over prijzen, abonnementen of de laatste wijzigingen? Bel met een van onze reisadviseurs. Je kunt ons iedere dag van 7.00 tot 21.30 uur bellen voor een telefonisch reisadvies.”
0900-9292 (€ 0,90 p/m, max € 18,-)
Bordensteker