Als je binnen anderhalf uur (3 zones) terug kunt net als je normaal op de zelfde strippen kon reizen, kan dit dan ook met de ov-chipkaart?

Als ik wel eens naar het ziekenhuis moet, kan ik op dezelfde strippen terug als het binnen anderhalf uur is, maar hoe zit dat met de ov-chipkaart? Hoef je de kaart dan niet langs de lezer te halen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Nee, want je betaald het instaptarief en dan de gereisde kilometers. Als je wilt overstappen betaal je weer het instaptarief, als dit na 35 minuten is. Stap je binnen 35 minuten over dan betaal je het instaptarief niet nogmaals.
Het instaptarief is 75 eurocent.
Op 9292 kun je je reis uitrekenen. (zie link)

Voor ons is een korte reis met 4 strippen waar we ook nog op terug kunnen normaliter nu 2,5 keer de prijs van eerst!!!
Inderdaad omdat we niet op dezelfde strippen terug kunnen en omdat de standaard reis al 20% duurder is EN we ook nog eens het instaptarief van 75 cent dubbel betalen.

Nu betalen we 4 strippen voor heen en terug, 1,92 Euro
Met de OV chipkaart wordt dit 2 x 2.41 = 4.82 Euro

Dus met ze allen zijn we weer lekker opgelicht!!!!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet btw ALTIJD je kaart langs een lezer halen met in en uitstappen anders betaal je gewoon 10 Euro.

Bij overstappen houd het systeem rekening met overstaptijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat trouwens ook kan schelen, als je tussen meerdere buslijnen kan kiezen, is de totale afstand die ze rijden. Een rechtstreekse bus is met strippen net zo duur als een wijkbus die omrijdt. Met de OV kaart is dit nietmeer, dan is de rechtstreekse bus veel goedkoper dan de omrijdende bus omdat je per kilometer gaat betalen.
Dus vooral oudere mensen en mensen met een handicap, die de dichtsbijzijnde halte kiezen komen nu vaak veel duurder uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stelletje oplichters dat het zijn!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Freebird: kom je bij mij werken. Ik betaal je volgens jouw eigen regels. Om 7 uur weg, i.p.v. 5 uur, want je bent toch al op de zaak; enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? ehm, geen idee waar je het over hebt? mijn regels? welke regels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, idd, wat een oplichters! Iig bedankt voor je uitgebreide antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (4)

Nee. Het chipcard systeem berekent de daadwerkelijk gereisde kilometers, en niet hoeveel zones je je in bevindt. Het is dus belagrijk om bij het instapen EN het uitstappen je kaart langs de sensor te halen, anders betaal je al snel te veel.

[quote]
Als u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
Let op: als er op uw kaart onvoldoende saldo staat voor het instaptarief, kunt u niet inchecken.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd in en uit checken. En hoe lang de tijd geldig is weet ik niet. Maar soms krijg ik te zien dat mijn overstap geldig is..dus er word dan geen tegoed afgeschreven..Ik heb er nooit op gelet hoe lang je daar de tijd voor krijgt;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je betaald met de ov-chipkaart per gerezen kilometer. Je betaald dus 2 keer: voor de heenreis en voor de terugreis. Het hele zonesysteem is afgeschaft bij deze nieuwe chipkaart.

Als je met de ov-chipkaart in de trein stapt betaal je ook 2 aparte enkeltjes, met een ov-chipkaart kan je geen retourtje kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je binnen 20 of 30 minuten weer incheckt bij hetzelfde ov bedrijf (behalve NS) is het een overstap. Dan zegt het display "overstap ok". Dan betaal je wel de afstand, niet het opstaptarief.