Waar komen die aparte toonhoogteverschillen vandaan bij een reismededeling?

Wie heeft verzonnen dat je zo moet omroepen?

Toegevoegd na 7 uur:
Het wordt heel vaak overdreven, wordt dit in de opleiding aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ik vind het altijd zwaar overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dus ook
Steenuiltje
12 jaar geleden
Dat zie je dus ook wel bij een toespraak van de koningin.
Die spreekt (in mijn ogen) ook heel onnatuurlijk en ar-ti-cu-leert alles bij het overdrevene af. Kan me niet voorstellen dat je in het 'gewone' leven (onder familie zullen we maar zeggen) dan ook zo spreekt. Lijkt mij dodelijk vermoeiend en volgens mij krijg je er vréselijk veel pijn van in je kaken als je je de hele dag op die manier inspant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het geweldig.

Het beste antwoord

Het is een soort gewoonte om het zo te doen, en het blijkt ook dat de mededeling zo het meest verstaanbaar en het meest opvallend is voor de reizigers. Juist omdat het niet helemaal klinkt zoals in een gesprek, want het is een _mededeling_.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dit wordt aangeleerd in de beginfase van het beroep?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat het geen gesprek is, het is een mededeling in één richting. Als je dat op normale gesprekstoon doet, is het slechter verstaanbaar, trekt het minder de aandacht en klinkt het te monotoon.
Niet elke omroeper spreekt hetzelfde, de dingen die tevoren (in delen) zijn opgenomen, zoals Kimath al zegt, klinken soms wel een beetje vreemd (dat zijn de mededelingen als 'De trein van x uur x komt binnen op spoor y' bij een trein die een beetje vertraagd is).
En de berichten over werkzaamheden bijvoorbeeld zijn ook allemaal tevoren opgenomen.
Pas bij grotere vertragingen, onverwachte spoorwijzigingen, calamiteiten ben je live in actie. Dan zul je ook beslist merken dat de stemmen anders klinken.
Er is wel strikt voorgeschreven wat je kunt/moet/mag zeggen - ik heb weleens een situatie meegemaakt waardoor een deel van de Randstad platlag, en je kunt dan alleen maar omroepen wat er aan de hand is, en dat niet bekend is hoe lang het gaat duren. Vervolgens kreeg ik een wanhopige loketmedewerker aan de lijn die bijna gelyncht werd, dus mja, dan toch maar omroepen dat er voorlopig geen wijziging in de situatie zou komen en dat mensen geadviseerd werd indien mogelijk met de bus te reizen. Ik kan je garanderen dat mensen toen echt wel hoorden dat ik ook baalde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Pas bij grotere vertragingen, onverwachte spoorwijzigingen, calamiteiten ben je live in actie." Dat is dus elke dag een paar keer xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ervaring als omroeper en de reactie op het antwoord gaf de doorslag

Andere antwoorden (2)

Deze manier van spreken trekt de aandacht en houdt deze vast bij de reizigers.

Toegevoegd na 15 uur:
Ja. Het wordt mensen die al enig talent hiervoor hebben aangeleerd. Zodat het juist overdreven overkomt.
Nogmaals het gaat om de aandacht van de reizigers trekken én vasthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is van te voren ingesproken en deze fragmenten worden achter elkaar geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het een beetje raar klinkt.
Het toonhoogteverschil is waarschijnlijk om bepaalde woorden extra nadruk te geven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot daaraantoe maar ik doel meer op de live omroepers, die doen het ook.
Kimath
12 jaar geleden
Dan geld hetgene wat ik in mijn laatste zin zei, extra nadruk geven aan bepaalde woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt heel vaak overdreven. En dan denk ik je kunt het toch ook op een normale manier omroepen. Dan bedoel ik niet zoals in een gesprek, maar gewoon een beetje zuinig zijn met het benadrukken. Ik vraag me af of hier in de opleiding aandacht voor is. sidenote: Er zal wel niet een hele opleiding voor bestaan, maar dan doel ik op de bedrijfsopleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb wel eens iets horen omroepen door iemand die dat niet gewend was. Geen woord van te verstaan!
Steenuiltje
12 jaar geleden
Daarom: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!