Hoe moet ik als student inchecken op trein en bus trajacten van bijvoorbeeld Arriva of Syntus?

Misschien een hele stomme vraag maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben een student en heb een OV chipkaart. Hiermee kan ik dus gratis reizen.

Nu moet ik binnenkort voor school het hele land door en daar kom ik trajecten tegen waar bijvoorbeeld alleen Arriva of Syntus rijdt. Als ik op de site van NS kijk staat er het volgende:

"Voor een deel van dit traject kunt u nog niet met de OV-chipkaart reizen. Koop een kaartje via e-ticket of bij de automaat voor het gehele traject."

Wat moet ik hier nou doen? Op de site van Arriva zie ik wel dat je kan reizen met een OV chipkaart.
Hoop dat iemand me wat meer kan vertellen of hier zelf ervaring mee heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Bij Syntus kan je gewoon inchecken, Arriva hebben wij hier niet. Ik weet bijna zeker dat je daar kunt inchecken. Stel dat dit niet kan, dan moet je je pasje laten zien aan de buschauffeur, hij heeft een apparaatje waarmee hij kan aflezen dat het een studenten ov is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Pff die NS toch, wees niet bang, je hoeft nergens een kaartje te kopen. En in de trein hoef je niet in te checken, mag wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dan weer alleen ervaring met Arriva in Groningen en Drenthe. Hier is het zo dat de Studenten-OV-chipkaart nog niet gecontroleerd kan worden. Je laat dus gewoon je pas zien en je kunt doorlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is het zo dat je in de bussen van syntus gewoon kunt inchecken. Maar in de treinen niet. In de treinen is het voldoende om gewoon je kaart te laten zien aan de conducteur, niet dat je die snel zult tegen komen maar goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh De bussen hier zijn tegenwoordig Arriva bedenk ik me net. Maar veranderd niets aan het antwoord.
En in het geval van de treinen, je laat je kaart zien maar de conducteur kan deze niet controleren. Zo kun je hier als je wilt gewoon met een week abbonement in het weekend reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In- en uitchecken: waar wel en waar niet

* Het in- en uitchecken bij vervoersbedrijven wordt stap voor stap landelijk ingevoerd.

* Check met je Studenten OV-chipkaart altijd in en uit waar mogelijk, behalve bij NS. In bus, tram en metro in de regio Rotterdam en Amsterdam is het papieren vervoerbewijs inmiddels afgeschaft. Hier reist iedereen dus verplicht met een OV-chipkaart.
* In de bussen in de rest van het land check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart, behalve in de provincies Groningen en Drenthe. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart.
Let op: check dan niet in en uit!.
* In de trein (heel Nederland), en in de bussen in Groningen en Drenthe gebruik je jouw Studenten OV-chipkaart als zichtkaart.

Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.