Moet een trein écht bestuurd worden?

En dan bedoel ik moet je sturen in de bochten of is het alleen maar gasgeven en remmen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (7)

Nee hoor

Maar wel de snelheid op de trajecten, die bepaalt de machinist, ook het wegrijden als het sein groen is...

In 1998 zet ik in de trein op het station van Eindhoven, die botste tegen een andere afkomstig van Maastricht. Whiplash eraan over ge houden... Maar de machinist reed aan terwijl het sein op rood stond... Dus in die zin bestuurt hij de trein, maar meer ook niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je ook een verklaring?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ok, top!!
besturen is een verkeerd woord, gas geven en remmen alleen lijkt me, alhoewel er al veel via de atb (automatische treinbeveiliging0 is geregeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De huidige meest moderne treinen hebben een automatische piloot.Om veiligheidsmaatregelen moet de bestuurder om de paar minuten een knop indrukken om te registeren dat hij alert is .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het spel MS Trainsimulator, en daarin kan je diverse treinen (ook de moderne) 'besturen'. Maar het is echt niet meer dan gas geven en remmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De machinist is verantwoordelijk voor acceleratie en deceleratie van de trein, het opvolgen van seinen, en over het geheel, het garanderen van de veiligheid van de trein.
...
Een machinist hoeft de trein niet als een auto te 'sturen' daar deze vanzelf in de juiste richting wordt gestuurd door de wielen die over de rails rijden.
...
Om te garanderen dat de machinist altijd waakzaam is, moet hij gedurende de hele rit het dodemanspedaal ingedrukt houden en elke 60 seconden kortstondig loslaten. Wanneer de knop te lang wordt losgelaten, of voortdurend ingedrukt gehouden (bijvoorbeeld doordat de machinist onwel geworden is), klinkt een signaaltoon; wanneer hierop niet binnen enkele seconden wordt gereageerd, wordt automatisch een snelremming uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gassen en remmen, dat moet allemaal heel precies en als ze een computer dat laten doen en er is een storinkje of hij wordt gehackt kan iedereen inzittend dood gaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De werking van het dodemanspedaal is al door iemand anders beschreven.

De machinist moet remmen en gasgeven. Het sturen gebeurt door de treindienstleiding, die de wissels in de juiste stand zet. De treindienstleiding geeft de machinist signalen middels seinen.

Daarnaast bevat de baan de zogenaamde vaste seinen. Dat zijn "verkeersborden". Daarop staat bijvoorbeeld de maximumsnelheid van het baanvak aangegeven.

Geen enkele trein zal automatisch gasgeven.

Een trein kan wel automatisch remmen. Dat gebeurt als de machinist het dodemanspedaal niet goed bedient - dan wordt een snelremming uitgevoerd. Het gebeurt ook als de machinist een stoptonend sein (rood sein) voorbijrijdt, of als hij - afhankelijk van het treinbeveiligingssysteem ter plekke - met te hoge snelheid over een baanvak rijdt.

Het meest gebruikte treinbeveiligingssysteem is ATB, Automatisch TreinBeïnvloeding. Dat functioneert pas bij snelheden vanaf 40 km/u. Daardoor kon de botsing gebeuren die in een ander antwoord wordt beschreven.

Het kan ook gebeuren dat het treinbeveiligingssysteem niet ziet dat een trein 100 km/u rijdt waar slechts 60 km/u is toegestaan. Doordat de machinist de snelheidsbeperking niet in acht nam, zijn wel eens treinen ontspoord, en is er wel eens een trein zo snel door een wisselstraat gereden dat passagiers gewond raakten door de hevige schokken.

De machinist moet ook zijn trein op de juiste plek langs het perron tot stilstand brengen. Langs _welk_ perron de trein rijdt, wordt door de treindienstleiding bepaald door de wissels in de juiste stand te zetten. De machinist bepaalt hoever hij doorrijdt.

De machinist schouwt ook het spoor waarover hij rijdt. Als hij iets ongewoons ziet, meldt hij dat. De verkeersleiding bepaalt dan of de machinisten van volgende treinen nog mogen rijden, en zo ja, of ze bijvoorbeeld voorzichtig moeten rijden. Dat laatste kan gebeuren als een machinist kinderen langs het spoor heeft zien spelen - volgende treinen moeten dan voorzichtig rijden. In de praktijk betekent dat stapvoets rijden.