Dit komt vooral door de wissels die bevriezen.
Indien deze bevriezen, kunnen de goede sporen voor de trein niet meer worden uitgezet.
In landen waar altijd maanden sneeuw valt, worden deze wissels elektrisch verwarmd.
In Nederland waar soms sneeuw valt, worden de meeste wissels nog met gas verwarmd.
Gas heeft als nadeel dat het kan uitvallen/uitgaan.
In Europa heeft Nederland ook nog eens het drukste treinverkeer (samen met Zwitserland, maar dat is geen EU-land), waardoor Nederland in eerste instantie de hoeveelheid treindiensten aanpakt. In Rusland in grote steden rijden er ook zoveel treinen als in Nederland.
Maar in Zwitserland en Rusland worden de wissels dus elektrisch verwarmd, omdat hier enkele maanden per jaar sneeuw valt.
Nou is het niet zo dat Nederland hier niks mee doet. Er is altijd overleg met landen die sneeuwgarantie hebben, om het spoornet hier ook aan te passen.
Kortom, landen waar het altijd maanden sneeuwt, verwarmen de wissels elektrisch.
Nederland heeft soms sneeuw, waardoor wissels vaak nog met gas verwarmd worden. Gas kan uitgaan/uitvallen.
De bron is wel oud, maar legt het heel goed uit. Vandaar de keuze:
https://www.treinreiziger.nl/andere-wisselverwarming-kan-spoorchaos-voorkomen/