Hoe weet je of een een stoel met de rijrichting mee boekt (Thalys)?

Als je bij de Thalys tickets boekt, hoe weet je dan of je een stoel hebt waarin je voor- of achteruit gaat? Ik vind via google wel het zitplan van de Thalys, maar hoe weet je dan de rijrichting van de trein?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14K
fremar
6 jaar geleden
NS International Service Center: 030-2300023. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Voor het telefonisch boeken van treintickets en overige vragen.

Het beste antwoord

Dat weet je van tevoren helaas niet.
Het komt regelmatig voor dat de trein onverwacht in de omgekeerde stand (‘achterstevoren’) aan het perron komt, dus bijvoorbeeld de eerste klas (“Comfort 1”) achteraan terwijl iedereen verwachtte dat die vooraan zou zijn. Dat is bij treinen nou eenmaal niet goed te voorkomen (anders dan bij het vliegtuig of een autobus), doordat er soms ongeplande omleidingen zijn waarbij de trein een andere route volgt en onderweg van rijrichting moet veranderen.
De spoorwegmaatschappij doet in dit opzicht dan ook geen toezeggingen, en u kunt bij het online reserveren daarom ook geen “stoelrichting” vastleggen. Als je niet alleen reist en je reisgezelschap op stoelen tegenover elkaar zit, kun je uiteraard het probleem in eigen kring oplossen.

Maar het probleem van mensen die niet tegen ‘achteruit reizen’ kunnen is uiteraard bij de spoorwegmaatschappij wel bekend en de Train Manager (die de leiding heeft over het team conducteurs aan boord) is doorgaans wel in staat om hier een mouw aan te passen; hij of zij heeft het overzicht over welke stoelen op welk deel van de reis gereserveerd zijn. En welke nog niet aan iemand toegewezen zijn. Hij kan zonodig iemand anders verzoeken plaats voor u te maken, want er reizen ook altijd mensen mee die niet gereserveerd hadden voor de bewuste trein, of die door vertraging op een andere dan de door hen geboekte trein terechtgekomen zijn. Dat, en de grote lengte van de trein (en daarmee het grote aantal stoelen) geven de Train Manager de benodigde speelruimte.

Zo staat het ook in een reisverslag van Travelers Magazine: “Je krijgt vaste zitplaatsen toegewezen in de Thalys, al kan je bij reservering je voorkeur aangeven waar je wilt zitten. Het kan dus voorkomen dat je de hele rit achteruit rijdt, maar in praktijk valt dat erg mee. De Thalys is uitermate stabiel en niet te vergelijken met een schommelende trein van de NS. Wil je toch liever in de rijrichting zitten omdat je snel reisziek bent, dan moet je gewoon even de treinmanager (een soort superconducteur) vragen of je ergens anders mag zitten.”

Toegevoegd na 44 minuten:
Intussen is mij duidelijk geworden dat er bij Thalys (intern) wel met een voorkeursrichting wordt gewerkt: in principe streeft men er naar om de eerste klas standaard aan de Parijse kant te hebben. Parijs heeft kopstations en daardoor is het voor de eerste klas reizigers minder ver lopen naar de uitgang.
Zie vervolg in mijn ‘reactie’ onder de jouwe.
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk, hier kan ik wat mee. Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Bordensteker
6 jaar geleden
(Vervolg:) Uitgaande van deze intern gehanteerde voorkeursplanning doe je er dus goed aan om voor de heenreis naar Parijs alvast een stoel te kiezen die in de richting van de eerste klas kijkt. En voor de terugreis moet je reserveren met je rug naar de eerste klas toe.
Zolang de trein in deze voorkeursstand rijdt, heb je dan een stoel in de gewenste richting. En dan hoef je het dus alleen in de uitzonderingsgevallen via de Train Manager te spelen. De plattegrond van de hele trein (waarop je dus ook de plaats van de eerste klas kunt zien) vind je als PDF van 384 kB met deze link: https://benelux.voyages-sncf.eu/sites/vscbenelux/files/THACAP150218-01_Schema_Nouvelle_Rames_FR_03_1.pdf Ik las in een topic dat specifiek over treinen met een ‘voorkeursstand’ gaat o.a.:
“Dat Fransen graag stoelen in de rijrichting hebben blijkt ook uit het feit dat naast Thalys ook de TGV's van Frankrijk naar Italië een vaste rijrichting hebben en de TGV Atlantique-stellen. Bij deze treinen kun je bij de reservering ook het vakje "stoel in reisrichting" aankruisen. Het reserveringssysteem probeert daar dan rekening mee te houden.”
Bron: https://www.treinforum.be/viewtopic.php?p=228147&sid=4720f5900620723f4e9d9a762d410deb Ik vermoed dat die opmerking over het reserveringssysteem dus over de TGV’s van de Franse Spoorwegen (SNCF) gaat, en dat Thalys intern dus ook wel een voorkeursstand hanteert, maar dat ze nog niet zover zijn om daar het reserveringssysteem al op aan te passen. Dan rekent men er op, en de Thalys rijdt juist in Nederland vanwege werkzaamheden regelmatig via een andere route, waarbij de trein langs de ándere kant het station Amsterdam Centraal binnenrijdt. Zolang hij dan ook weer langs diezelfde route vertrekt, is er nog geen probleem, maar als een trein langs de alternatieve route aankomt en later via de normale route vertrekt, dán staat-ie ineens wél achterstevoren. Ik denk dat je met deze informatie de beste kansen hebt om goed te zitten. Bedankt voor je reactie en goede reis!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erg bedankt voor het uitpluizen en de goede tip over de eerste klas!