Wie is of wordt er (financieel) aansprakelijk gesteld bij een aanrijding tussen trein en auto?

De laatste tijd hoor je veel over ongelukken bij spoorwegovergangen.
Hoe zit het nou als je als automobilist door t rode licht rijdt (als er geen spoorbomen zijn) en je krijgt dus een aanrijding met de trein, wie moet betalen voor alle schade? Zowel materialistisch als medische schade.
En zit er verschil als er wel spoorbomen zijn en je er omheen slalomt en dan de aanrijding met de trein krijgt? hoe zit dit wettelijk?

Toegevoegd na 3 uur:
En dekt je (auto) verzekering dat ook?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Allereerst wordt er gekeken naar de oorzaak/toedracht van het ongeluk. In de meeste gevallen is de automobilist schuldig voor het negeren van de verkeerssignalen/spoorbomen en zal de verzekering van de automobilist het grootste deel op zich moeten nemen.

Wanneer spoorbomen of signalen hebben gefaald, zal ProRail dit op zich moeten nemen.