Waardoor wordt het tsjilp-geluid van spoorrails veroorzaakt?

Soms hoor je wel eens een soort van tsjilp-geluid bij een spoorrails, vlak voordat de trein passeert. Ik bedoel hierbij niet de hinderlijke booggeluiden (snerpend geluid).

Wat ik bedoel is te horen in bijgevoegd filmpje bij minuut 00:01 https://www.youtube.com/watch?v=BC1tTeMoVq0

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat geluid ontstaat als de trein naar andere rails gaat via een wissel.

Ook als een trein rechtuit rijdt (niet over een wissel) kan snerpend (tsjilpend) geluid ontstaan, doordat de opstaande rand van de treinwielen tegen de rails aanlopen.

Goeievraag! + Uit de nauwkeurige omschrijving en de link naar het filmpje heb ik een sterk vermoeden waar het geluid door veroorzaakt wordt, maar ik mis nu even de tijd, dus ik dacht eerste nog een etmaal de inktpot dicht te houden (wat voor ingewijden trouwens een aardige beeldspraak oplevert), ook al werk ik zelf niet bij ProRail (hun markante hoofdkantoor héét "De Inktpot"). Totdat ik er meer over heb kunnen opzoeken, is alvast mijn overtuiging dat het geluid veroorzaakt wordt door het hameren van de wielen op een verbinding (een zgn. las) tussen twee spoorstaven. Dat geluid wordt door de lange staaf ijzer veel sneller (méér dan 10 keer zo snel) naar voren (en naar achteren) doorgeleid dan dat geluiden zich in lucht verplaatsen. De geluidssnelheid in ijzer is hier overigens op zich helemaal niet belangrijk, maar wel de goede geleiding. Dat maakt dat je het geklikklak van de treinwielen op een overgang van de ene rail naar de volgende rail “onnatuurlijk ver” aan de spoorstaven kunt horen. De spoorstaven stralen een deel van het geluid af naar opzij, waar in dit geval de microfoon (of naast de sporen: de luisteraar) zich bevindt. Toegevoegd na 9 minuten: Het is dus een vorm van contactgeluid, zoals je dat ook hebt een een flatgebouw met centrale stookinstallatie: als iemand op de eerste verdieping betrekkelijk zacht met een hamer op de verwamingsbuizen slaat, is dat bij alle bovenburen opvallend goed te horen. Als het verticale buizen in de gang achter de voordeur zijn, dan kan men boven en beneden de voordeuren openzetten, maar langs de buitenlucht wordt die hamerklop veel minder duidelijk doorgegeven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100