in middelburg is er een spoorbrug waar geen bovenlijding is hoe kan de trein toch rijden zonder uitvallen?

in Middelburg (Zeeland) is er een spoor brug (over de Arne)
waar over de regulieren NS treinen rijden maar er is geen boven leiding (en nee er is geen diesel loc.)
valt de trein niet uit als er geen stroom is. of is er een (kleine) accu voor zo'n stuk.
ps foto ter verduidelijking

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Op enkele plaatsen is de bovenleiding onderbroken boven een beweegbare brug (bijvoorbeeld bij de spoorbrug over de Drentsche Hoofdvaart bij Meppel of de draaibrug bij Alphen aan den Rijn). Elektrische treinen kunnen met de pantograaf omhoog doorrijden, omdat de bovenleiding er geleidelijk aan omhoog loopt en aan de andere zijde weer omlaag, waarbij de stroomafnemer eerst in de uiterste stand omhoog komt en vervolgens weer tot de normale hoogte wordt ingedrukt. Wel moet in dat geval vaak de tractiestroom worden uitgeschakeld om de vorming van een vlamboog te voorkomen, die de bovenleiding kan beschadigen.[1] Bij andere bruggen is een deel van de bovenleiding vast aan de brug bevestigd en gaat dit deel mee open. Ook voor trams wordt dit wel toegepast. Het met de pantograaf omhoog rijden over een stuk spoor zonder bovenleiding wordt alleen in Nederland toegepast. Daarom moeten de pantografen van buitenlands materieel dat op het Nederlandse net rijdt, zoals de Beneluxtreinen en de Thalys, voorzien worden van een nok die voorkomt dat de pantograaf op de stukken zonder bovenleiding te ver uitklapt. In het eigen land moet deze voorziening weer uitgezet worden, omdat het in strijd is met de voorschriften voor het Belgische spoor.

In België wordt de bovenleiding op mobiele bruggen niet onderbroken, maar mogen treinen ze slechts gebruiken bij snelheden onder 60 km/h. Als een trein sneller rijdt, moet hij zijn pantograaf laten zakken. Dit is trouwens geen probleem voor een elektrische trein: accu's blijven verlichting (soms slechts gedeeltelijk), omroepsysteem e.d. van stroom voorzien. Deze accu's worden opgeladen tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor het antwoord ik had er echt wat aan
Bordensteker
5 jaar geleden
De snelheidsafname van een gemiddelde zonder motorkracht uitrollende reizigerstrein bedraagt bij windstilte op recht vlak spoor ca. 0,07 à 0,08 m/s² . Als je de motorkracht bij 140 km/u uitschakelt kom je na ongeveer 10,5 km uitrollen tot stilstand, en dat uitrollen heeft dan ongeveer 9 minuten geduurd. Terzijde merk ik op dat Intercity Direct treinen met overschakelingsproblemen in de Traxx locomotieven (op en af de hogesnelheidslijn) zo’n uitroltijd niet kunnen gebruiken om de boordcomputers alvast te gaan resetten, want het uitschakelen van de computers vereist (cq veroorzaakt) volledig geremd stilstaan. In deze Intercity Direct treinen kun je als reiziger zien wanneer de hoogspanning door de machinist uitgeschakeld wordt; dan gaan namelijk de individuele leeslampjes boven de ramen ineens uit. Bij het inschakelen op de nieuwe bovenleidingspanning gaan ze weer aan.
De gewone binnenverlichting blijft intussen branden want die werkt op accuspanning.