Tot slot nog even iets over het verleden van (de Belgische) trein en tram. In de vroege jaren vijftig (precies weet ik het niet meer) had je bij de Belgische Spoorwegen nog 1ste, 2de én 3de klasse; ik heb dat nog even meegemaakt. En ook op de tram (in Gent) had je een klein 1ste klasse compartiment. Dat laatste was gezien het feit dat die tram maar uit één relatief kort rijtuig bestond (en kon bestaan) en op spitsuren altijd vol zat, volslagen krankjorum. Ik heb de geschiedenis van het Spoor niet bestudeeerd maar ik maak me sterk dat de trein in zijn beginperiode vrij onbetaalbaar was voor de 'gewone' mens, voor de lagere inkomensklassen en dus waarschijnlijk voorbehouden was aan kapitaalkrachtiger mensen. En toen daar toch ander 'volk' bij kwam, moesten en konden die kapitaalkrachtigen zich distantiëren van dat 'gepeupel'. Dat wel ja.

Uit:https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/15591/Wat-is-het-nut-van-1ste-en-2de-klasse-in-de-trein-en-waarom-is-dit-klassesysteem-niet-in-bussen-of-trams-ingevoerd
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@fremar Volgens mij mist er een heel gedeelte van dit antwoord. Jan me niet voorstellen dat je begonnen bent met: "tot slot nog even iets..."
Antoni
7 jaar geleden
Zie: https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/15591/Wat-is-het-nut-van-1ste-en-2de-klasse-in-de-trein-en-waarom-is-dit-klassesysteem-niet-in-bussen-of-trams-ingevoerd.
Bordensteker
7 jaar geleden
Wat het hier gegeven antwoord betreft:
In https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Belgische_treinrit is helaas alleen tussen de regels door te lezen dat de eerste treinen (drie kort na elkaar om de gelegenheid te vieren) al aparte rijtuigen hadden voor genodigden met meer of minder status. De drie klassen zijn er _niet_ pas later gekomen! Alleen waren de meest luxe rijtuigen en de meest eenvoudige voor die speciale gelegenheid niet in dezelfde feesttreinen opgenomen: De eerste trein bestond uit 7 ‘chars à bancs’ met officials van diverse overheids instanties. De tweede had 7 wagons van extra-luxe uitvoeringen, de zgn. ‘berlines’ (eerste klas) en ‘diligences’ (tweede klas), voor leden van het diplomatiek korps en de leden van beide Kamers. De Koning reisde zelf niet mee. De derde trein bestond uit 16 chars à bancs met ‘gewone genodigden’, waaronder journalisten. Bron: Johan Struye / Karel van Deuren, “De reizigers worden verzocht van in te stappen”, uitg. Lannoo, Tielt/Amsterdam, 1980, pagina 24. Er waren dus ook op die eerste dag al rijtuigen in drie verschillende comfortklassen.
Ook in Nederland hadden de treinen van meet af aan in principe drie klassen. De bron "Ikhebeenvraag.be" heeft het hier grotendeels bij het verkeerde eind!
Verschillen tussen eerste en tweede klas is stilte, grote zitruimte/stoelen, meer comfort (meer beenruimte en ook aansluitingen voor werken met laptops).

Daarvoor betaal je een meerprijs en daarvoor geniet je van relatieve rust. Er zijn mensen die forenzen tussen werk en huis en in die tijd in de trein ook willen werken. Deze reizigers nemen een duurder abonnement om werktijd te creëren. Andere mensen vinden stilte prettig i.p.v. veel geluid door veel mensen gemaakt en kiezen om die reden voor de 1e klas. Ook zijn er mensen die ruimte om zich heen willen hebben en daarom met weinig mensen in een stilte coupé willen reizen.

Meer luxe dus voor een meerprijs.

Vroeger was er nog een verschil in de coupés: roken en niet-roken. Dit is nog niet zo lang geleden. Langer geleden was er ook nog een derde klas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist, omdat er nog vraag is naar verschil in luxe en comfort. +
Antoni
7 jaar geleden
Zijn daar ooit enquêtes naar geweest, of gaat men er, vanwege de aanhoudende verkoop, maar gewoon van uit dat er nog behoefte bestaat aan eersteklascoupés?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang de eerste klasse coupés nog goed bezet zijn zullen deze worden aangeboden met de bijbehorende extra's .
Een enquête houden is niet zinvol, er zijn meer tweede klasse reizigers (die die "neen" zullen stemmen) dan eerste klasse reiziger (die "ja" stemmen).