Waarom verdeelt men treinen in eerste klas en tweede klas?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tot slot nog even iets over het verleden van (de Belgische) trein en tram. In de vroege jaren vijftig (precies weet ik het niet meer) had je bij de Belgische Spoorwegen nog 1ste, 2de én 3de klasse; ik heb dat nog even meegemaakt. En ook op de tram (in Gent) had je een klein 1ste klasse compartiment. Dat laatste was gezien het feit dat die tram maar uit één relatief kort rijtuig bestond (en kon bestaan) en op spitsuren altijd vol zat, volslagen krankjorum. Ik heb de geschiedenis van het Spoor niet bestudeeerd maar ik maak me sterk dat de trein in zijn beginperiode vrij onbetaalbaar was voor de 'gewone' mens, voor de lagere inkomensklassen en dus waarschijnlijk voorbehouden was aan kapitaalkrachtiger mensen. En toen daar toch ander 'volk' bij kwam, moesten en konden die kapitaalkrachtigen zich distantiëren van dat 'gepeupel'. Dat wel ja. Uit:https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/15591/Wat-is-het-nut-van-1ste-en-2de-klasse-in-de-trein-en-waarom-is-dit-klassesysteem-niet-in-bussen-of-trams-ingevoerd

Verschillen tussen eerste en tweede klas is stilte, grote zitruimte/stoelen, meer comfort (meer beenruimte en ook aansluitingen voor werken met laptops). Daarvoor betaal je een meerprijs en daarvoor geniet je van relatieve rust. Er zijn mensen die forenzen tussen werk en huis en in die tijd in de trein ook willen werken. Deze reizigers nemen een duurder abonnement om werktijd te creëren. Andere mensen vinden stilte prettig i.p.v. veel geluid door veel mensen gemaakt en kiezen om die reden voor de 1e klas. Ook zijn er mensen die ruimte om zich heen willen hebben en daarom met weinig mensen in een stilte coupé willen reizen. Meer luxe dus voor een meerprijs. Vroeger was er nog een verschil in de coupés: roken en niet-roken. Dit is nog niet zo lang geleden. Langer geleden was er ook nog een derde klas.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_klas_...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100