kan een tram rijden op een metro spoor ?

De tram van Amsterdam op de metrolijn van Amsterdam

Trapwagen 9G

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dit gebeurt ook al in Amsterdam.

Trapwagens zijn de GVB trams van de series 11G en 12G. Alleen de serie 11G (dat is de tweerichtinguitvoering) rijdt op de Amstelveenlijn op een gezamelijk traject met metrolijn 50. Er zijn daarnaast ook 4 Combino’s die als tweerichtingwagen uitgevoerd zijn om daar dienst te kunnen doen. Waarschijnlijk is het Amstelveense kopeindpunt (en de middenperrons op sommige halten) de belangrijkste technische reden om eenrichtingwagens daar niet in de gewone dienst te laten rijden. Verder doorrijden over de metrolijn naar Westwijk stuit op het daar ontbreken van lage perrons. Stadinwaarts takt de metrolijn bij Zuid aan op de ringlijn richting Amstelstation en Centraal, maar vanaf daar wordt net als de gewone metro met stroomafname via een derde rail gereden (de bovenleiding houdt iets verderop ook op), en daar zijn verder ook alleen weer hoge perrons, zodat de stadstrams dáár niets te zoeken hebben. De serie 9G/10G was tot voor kort de technisch geheel afwijkende serie van de zgn. Blokkendozen, die net als de eenrichtingwagens 12G en de meeste Combino’s niets op het gezamelijke metrotraject te zoeken hebben. Dus: in Amsterdam kunnen in de praktijk alleen bepaalde deelseries trams op een bepaald gemeenschappelijk traject naar Amstelveen rijden op wat zowel tram- als metrospoor genoemd kan worden. Gezien de ligging in de middenberm met gelijkvloerse kruisingen en verkeerslichteninstallaties kun je eigenlijk beter zeggen dat de metro daar op een “vrije” trambaan rijdt, d.w.z. het is geen straatspoor zoals in de oude binnenstad. Er zijn in het buitenland ook steden waar de trams op smaller spoor rijden (meterspoor). Dan is van gezamenlijk spoorgebruik uiteraard in principe geen sprake, want metro’s rijden doorgaans op normaalspoor.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_...

Alle sporen in Nederland zijn 1435mm breed. Er is wel een maar... Tramsporen zijn niet 'stevig' genoeg om een trein te kunnen houden. Qua breedte zou je dus een dubbeldekker dwars door hartje Amsterdam kunnen rijden, alleen zijn die dingen wat aan de zware kant. Die zakt er dus doorheen. Andersom kan wel, er hebben een tijdje trams gereden tussen Gouda en Alphen a/d Rijn op treinspoor. Er is nog wel een kwestie van stroomvoorziening. De treinen rijden op 1800v, trams doorgaans rond de 600..700v. Dus daar zou je wellicht wat aan moeten doen. Metro's rijden vaak met 3e-rail stroomvoorziening, trams met bovenleiding. Al is dat bij sommige metrolijnen of stukken metrolijn net zo. Het is dus niet een eenvoudig ja/nee antwoord, er zijn meer factoren die meespelen. Maar gesleept zou dat bijvoorbeeld best kunnen. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100