Wat zijn dingen die je moet weten als je voor het eerst met de trein/ op treinvakantie gaat?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik ben nog nooit met de trein geweest en heb geen idee of ik moet inchecken of wat dan ook.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Beste Fleur,

Treinreizen in het kort:
Op je ticket staat een rijtuignummer en zitplaats, die je op het perron op een bord terugvind. Op deze manier kan je van tevoren al op de juiste plek op het perron wachten tot de trein is gearriveerd. Vervolgens stap je in het juiste rijtuignumer en zoek je de zitplaats (mocht je er niet uitkomen is er altijd ruim voldoende personeel aanwezig, dus verwacht geen problemen). 10 - 15 minuten later vertrekt de trein weer en dan is je treinreis begonnen.

Handig om te weten:
- Bij sommige aanbieders (bijvoorbeeld ICE International of IC Brussel) is het niet verplicht om een zitplaats te reserveren. Je mag dan gewoon overal zitten, waar de display boven de stoel geen reservering/traject aangeeft.
- Neem maximaal 2 koffers tot maximaal 32 kilo mee.
- Label je bagage met voor- en achternaam.
- Boek 82 tot 90 dagen van tevoren voor minimale tarieven.
- Neem je vervoersbewijs uitgeprint mee op reis.

Treinreizen in het korst:
Het is eigenlijk zoals de reguliere treinreizen. Instappen, zitplaats zoeken en uitstappen op je eindbestemming (mits je geen overstap hebt).

Voor overige trein gerelateerde vragen is dit wellicht een handige pagina: http://goedkoop-treinkaartje.nl/veel-gestelde-vragen
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De vraagsteller geeft aan dat het gaat over een treinreisje in Nederland.
playah30
7 jaar geleden
Geeft ze niet aan. Maar ze geeft inderdaad ook niet aan dat het om het buitenland gaat (mijn fout). Dat nam ik aan vanwege het woord 'treinvakantie'.
playah30
7 jaar geleden
Correctie, had de reacties eronder niet gezien. Vroeg me al af hoe je dat zo stellig kon zeggen. In dat geval.. Helemaal terecht en mijn fout. Maar toch.. misschien heeft iemand er wat aan haha.
als je met de trein gaat ligt het eraan of het met een ov kaart is of niet, indien dat wel het geval wordt het al een stuk makkelijker. Het belangrijkste is dat je plant. en je planning desnoods meeneemt. plannen kun je doen via www.ns.nl bekijk goed welke sporen je moet hebben en kijk wanneer je waar moet overstappen. als je iets niet zeker weet kun je het uiteraard ook altijd aan een medereiziger of de conducteur/conductrice vragen.
Bronnen: