Wat is de voordeligste manier om als jongere 2x in een week te reizen in België (in de zomervakantie)?

Ik en een vriend gaan in de zomer op vakantie naar Frankrijk en moeten daarvoor in Brussel op de trein stappen, natuurlijk moeten we nog in Brussel geraken. In principe kan iemand ons wel wegbrengen met de auto, maar het leek ons niet zo verstandig om rond 8u 's ochtends naar Brussel Midi te gaan met de auto dus dachten we om de trein te nemen. 3 dagen later komen we terug aan en moeten we natuurlijk terug thuis geraken vanuit Brussel

Ik snap absoluut niets van de website van de NMBS, ik zit te zien hoeveel een treinticket kost, de ene keer kom ik op 27€ uit, dan weer op 12 omdat je een Go Pass kan gebruiken, maar dan blijkt dat je die pass per 10 ritten moet kopen (toch?), dan kom ik uit op een Go Unlimited, maar daar moet je dan een Mobib kaart of zoiets voor hebben en dat kost nog eens €5 om aan te maken.
Dus is er iemand die weet hoe je het voordeligste rijdt? Ik ben echt radeloos met hun ingewikkelde website, kunnen ze niet gewoon meteen het voordeligste tarief tonen zonder je daar een uren voor moet zoeken en wikken en wegen :(

(Bus is geen optie, die rijdt niet rechtstreeks en dan zijn we 2.5u onderweg terwijl met de trein 1u)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ben je al in het bezit van een ticket of vervoerbewijs voor het internationale deel vanaf Brussel?
Precies voor reizigers die vanuit om het even welk Belgisch station hun internationale treinreis willen aanvangen (of beëindigen) bestaan de formules “Elk Belgisch Station” en “Connection”.

Bij de meeste tarieven kun je in plaats van vertrekstation Brussel kiezen voor "Elk Belgisch Station", en op die manier zit de gewenste binnenlandse aanreis er tegen een schappelijk tarief bij inbegrepen.

Enkele teksten van hun website (licht aangepast): Via de formules “Elk Belgisch Station (EBS)” of “Connection” reserveert u tickets van of naar meer dan 550 Belgische stations in combinatie met uw Thalys, Eurostar, TGV of ICE treinticket.

De EBS formule is een toeslag bij uw Thalys of Eurostar treinticket waarop de vermelding “+ Elk Belgisch Station” staat. U reist dus met één enkel ticket.

Het Connection ticket echter is een apart ticket. In dit geval reist u dus met twee vervoersbewijzen.

Boek in beide gevallen online: u hoeft enkel de naam in te voeren van uw gewenste station van vertrek of aankomst in België en ons reserveringssysteem bepaalt automatisch de totale eindprijs van uw reis. Bovendien zal men u, naargelang uw reis, ofwel een "Elk Belgisch Station"-toeslag, ofwel een Connection ticket voorstellen.

https://www.b-europe.com/Reizen/Praktisch/Elk%20Belgisch%20Station

Tip: zorg dat je voldoende reservetijd voorziet voor je overstap op de heenweg in Brussel-Zuid! Het is een groot station, en in de ochtendpiek is een vertraging gauw gebeurd.

Toegevoegd na 12 minuten:
Door het binnenlands traject tegelijk met het internationale deel van de reis te kopen, heb je bovendien meer (Europese) rechten om bij een gemiste aansluiting op de volgende trein te mogen stappen, ook al was je reservering daar eigenlijk niet geldig voor. Men noemt dit wel "Hop On The Next Available Train" oftewel HOTNAT.
Je hebt dan eigenlijk één product gekocht, zelfs als dat op twee aansluitende tickets geleverd wordt.

Als je zélf de twee delen van je reis apart koopt, is de vervoerder niet verplicht om je, na vertraging tijdens het eerste deel van de reis, op een andere aansluitende trein mee te nemen dan waar het tarief voor geldig was of waar je voor gereserveerd had.

Toegevoegd na 40 minuten:
Voor mensen jonger dan 26 jaar is de “Go Pass 1” ook een mogelijkheid. Die kost € 6 voor een enkele reis, en deze is dus géén tienrittenkaart.
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/go-pass-1.aspx
Bordensteker