Heb ik als 17 jarige MBO'er recht op een OV-kaart i.v.m. knieklachten?

Ik ben 17 jaar en ik doe de MBO-opleiding Onderwijsassistent niveau 4. Ik woon 12,5 km van mijn school vandaan, dit doe ik fietsend omdat dat opzich nog redelijk te doen is. Maar nu moet ik stage gaan lopen op een basisschool die ruim 18,5 kilometer van mijn huis vandaan is. En dat red ik niet meer vanwege mijn knieën. En ikzelf en mijn ouders kunnen geen OV-kaart en/of rijbewijs betalen voor vervoer. Ik hoef alleen op een donderdag en een vrijdag stage te lopen.

Zou ik een gratis OV-kaart of een vergoeding kunnen krijgen? aangezien ik geen 37 kilometer op een dag kan fietsen vanwege m’n knieën?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Amadea
8 jaar geleden
Recht op een OV-kaart heb je als minderjarige MBO'er pas vanaf 1 januari 2017.
ronron1212
8 jaar geleden
Je knie klachten maken niets uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk wil je stagebedrijf hier een bepaald bedrag voor vergoeden, ondanks dat ze dat niet verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou via de wet Bijzondere Bijstand, of WMO kunnen proberen. Sociale dienst dus, maar die zijn ook steeds minder gul
Erna55
8 jaar geleden
Om een speciale vergoeding te krijgen, heb je wel een doktersverklaring nodig.
Wat is er mis met je knie ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou ook nog kunnen overwegen een (tweedehands) brommer aan te schaffen, toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna - als ik een lange tijd aan het fietsen ben worden mijn knieën steeds stroever, en hoe stroever ze worden hoe pijnlijker 't is om te lopen/fietsen. en soms zitten ze "vast" zegmaar en krijg ik m'n knie niet meer bewogen als ik 'm probeer te buigen. Ramon - maar als ik een brommer zou hebben moet ik eerst nog m'n theorie en praktijk halen. en als ik dat heb komt de verzekering er ook nog bij kijken.En ik denk als ik geld zou hebben voor een brommer dat ik dan ook 't geld zou hebben voor een OV. Zwartrijden is ook een keuze maar dat wil m'n vader niet :P

Antwoorden (2)

Nee, geen gratis ov-kaart.

Voor twee dagen in de week is het nemen van een ov-abonnement te duur. Je bent dan goedkoper uit door gewoon "los" te reizen met de ov-chipkaart. (In de trein wordt dat "reizen op saldo" genoemd).

Bedenk dat je ouders kinderbijslag voor jou ontvangen en dat ook jij een (weekend)baan kunt nemen.
Computoon
8 jaar geleden
Recht niet, maar het is wel mogelijk om bij de sociale dienst in jouw woonplaats byzondere bijstand aan te vragen.
Of je het krijgt is afhankelijk van een asntal factoren zoals aantoonbare medische redenen en het inkomen van jou en je ouders.
En het kan ook per gemeente verschillen, maar het is zeker de moeite waard om dit eens na te vragen.