waarom zijn er spoorwegseinen als de atb van een trein de machinist laat horen wanneer hij/zij harder/zachter mag?

Een spoorwegsein geeft snelheden aan, maar de atb ook. En de toetertjes en belletjes van de atb lijken mij makkelijker te controleren dan de seinen langs het spoor. Wat hebben spoorwegseinen nou voor zin voor een machinist in een trein met atb? Of heb ik de term 'atb' niet goed begrepen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
jc54
8 jaar geleden
Ik ken de atb alleen als fiets....All Terrain Bike.

Antwoorden (4)

Spoorwegseinen zijn het oudste, oorspronkelijke systeem (dat in feite ontstaan is in de 19e eeuw), en ATB is na de spoorwegramp bij Harmelen (1962) ontwikkeld als een aanvullend systeem. ATB was dus nooit bedoeld om seinen te vervangen.

Tegenwoordig is op hogesnelheidslijnen 'cab-signalling' standaard, dat is eigenlijk het systeem dat je bedoelt; geen seinen meer langs de spoorlijn maar alleen nog signalen in de cabine.
8 jaar geleden
Omdat er ook met materieel over het spoor gereden moet kunnen worden dat geen atb-apparatuur heeft.

Overigens werkt standaard atb niet onder de 40 km/uur, zodat alsnog de kans bestaat dat de machinist met lage snelheid door een 'rood licht' rijdt.

Toegevoegd na 7 minuten:
(ATB = automatische treinbeinvloeding.)

De nieuwere versies werken ook bij lagere snelheden dan 40 km/uur. Er zijn echter ook nog weinig bereden baanvakken zonder ATB.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, weet je ook waarom niet elk spoor atb heeft.
Computoon
8 jaar geleden
Volgens mijn bron was in 2001 90 tot 95 procent van de baanvakken voorzien van atb. Destijds waren er o.a. nog wat atb-loze baanvakken in Groningen en Friesland. Waarom niet alles? Ik vermoed een afweging tussen de hoge kosten, de frequentie waarmee het baanvak bereden wordt en het mogelijke risico. Ook enkele baanvakken in de buurt van de Duitse/Belgische grens zijn?/waren? atb-loos. Dat had ermee te maken dat daarop (ook?) met Duitse /Belgische locomotieven gereden werd en er gekozen is voor de buitenlandse variant van atb die werkt "op" hun locomotieven. Het is een combinatie van apparatuur naast de baan en apparatuur in de cabine.
belangrijkste is nog dat de ATB een hulpmiddel is en je hier als machinist dus niet op mag rijden. Je rijdt aan de hand van de signalen langs de baan en de ATB is meer een controle middel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat er nog mist in de andere antwoorden is dat de ATB maar een paar vaste snelheden kent, max. 40, 60, 80, 130 en 140 km/u. Als de snelheid op een bepaalde plaats maximaal 100 km/u is dan krijgt de machinist in de ATB 130 te zien. Zou hij op de snelheid van de ATB rijden in plaats van op de seinen/borden dan zou hij dus kunnen ontsporen omdat hij te hard rijdt. Ook zou hij kunnen denken dat hij 40 mag rijden en dan door een rood sein rijdt (zo zijn al een aantal keer zware ongelukken gebeurd).

Overigens zijn er wel varianten van de klassieke ATB zoals ATB Nieuwe Generatie en ATB Verbeterde Versie die wel voorkomen dat een machinist met 40 door een rood sein kan rijden.