Kan ik met een Go-pass 1 van Herentals naar Oostende reizen?

Hoi iedereen,

Ik vertrek morgen naar Oostende en vertrek vanuit Herentals (België)

Ik neem hiervoor de trein en wil een Go-pass 1 gebruiken (check site NMBS).

Er staat het volgende over de Go-pass: 'Geldig voor een reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen, grenspunten
uitgezonderd'.

Ik moet 1 keer overstappen in Antwerpen. Moet ik dan 2 Go-pass'en kopen? of geld de Go-pass voor het volledige traject Herentals-Oostende?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Het antwoord is dat u in principe ook bij een overstap verder mag reizen met de aansluitende trein.

Onder een “enkele reis” wordt bij de spoorwegen verstaan een verplaatsing tussen vertrekstation en eindbestemming. Overstappen is daarbij gewoon een voortzetting van dezelfde reis met een aansluitende andere trein, aangezien men in veel gevallen tussen twee stations nu eenmaal geen overstapvrije verbinding aan kan bieden.

Echter: wanneer u toevallig overstapt in een leuke plaats waar je vanuit het station zó de gezellige terrasjes op en winkelcentra in kunt wandelen, en daar dan de overstap benut om even uit te blazen, en u pas een latere gelegenheid neemt voor de verdere reis, dan geldt dat als een reisonderbreking. In dat geval telt het vervolg als een nieuwe reis!

“Er is sprake van reisonderbreking wanneer de reiziger de eerste aansluitende trein, die hem het vlugst ter bestemming kan brengen, vrijwillig laat voorbijrijden.”

Indien uw Pass op het eerste deel van uw verplaatsing reeds geknipt werd, is aan de afdruk van de tang het treinnummer van dat eerste deel van de reis zichtbaar, en de treinbegeleider op de aansluitende verbinding zal u echt niet op een cyclocross-rentempo vastpinnen, maar een onnodig gemiste aansluiting kan aanleiding zijn om uw te lange overstap als een reisonderbreking en daarmee begin van een nieuwe reis te beschouwen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Verder kan ik u nog de tip geven dat de standaardregel dat je hetzelfde baanvak alleen tweemaal achtereen (in twee richtingen) mag berijden om een snellere aansluiting te bekomen, niet van toepassing is binnen eenzelfde zone.
In gewone mensentaal betekent dit in uw geval dat je niet verplicht bent om in Antwerpen-Berchem over te stappen tussen een trein uit Herentals en een trein naar Oostende. Omdat deze twee stations binnen dezelfde zone liggen, mag je blijven zitten tot in Antwerpen Centraal en dáár de overstap nemen naar een aansluitende trein Antwerpen – Oostende. Zelfs indien de overstap in Berchem geresulteerd zou hebben in een eerdere aankomst in Oostende, mag je de overstap plannen in Centraal.
Het voordeel kan zijn dat je dan meer op je gemak (wandelend langs de op dit beginpunt langer stilstaande trein) een zitplaats uit kunt kiezen inplaats van in Berchem waar je snel in moet stappen en dan in de trein maar moet zien of er nog zitplaatsen vrij zijn. Goede reis!