Waarom gaan mensen in de bus bij het gangpad zitten? (gebeurt vooral in het streekvervoer)

Terwijl de plek enaast leeg is als ze plaats nemen. Als er vervolgens iemand bij moet gaan zitten moeten ze opschuiven of opstaan. Ik denk zelf dat ze op deze manier de drempel wat hoger willen maken voor andere mensen om ernaast te gaan zitten. Is dus een vorm van asocialisme?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ik ga soms ook aan de buitenkant zitten. Meestal doe ik dit als ik niet zo lang in de bus moet. Ik vind het vervelend als iemand naast mij gaat zitten en 2 minuten later ik moet opstaan en de ander dus ook. Het is gewoon makkelijker om naar de uitgang te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik doe dit regelmatig zelf, omdat ik de verwarming aan de raamkant bij mijn voeten veel te heet vind. Ik vraag me trouwens vaak af waarom die aanstaat. Lijkt mij vaak niet nodig. Heeft dus niets te maken met asociaal zijn, in mijn geval.
15 jaar geleden
Ik heb die neiging ook, maar onderdruk dat.
Het heeft iets te maken met ons vluchtinstinct en niet ingesloten willen worden.
In de grote stad leer je dat wel af!
Daar heb je dan weer last van mensen die zich aan je komen warmen ,inde tram bv.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben nogal breed gebouwd. Als ik bij het raam zit, dan zit ik constant scheef omdat ik niet helemaal in de stoel pas. Bij een plek aan de gangpad heb ik daar geen last van. Dus voor mij ook niet asociaal, maar praktisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kwestie van ruimte als je wat langer bent. Je zit meestal helemaal klem in de bus/trein/tram. Bij het gangpad heb je net ff een tikkie meer ruimte omdat je je benen dan in het gangpad kan steken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen hebben de neiging om een ruimte om zich heen te handhaven. Je gaat in een bijna lege bus ook niet naast een ander zitten, dat is een inbreuk op die ander zijn privacy. Sommigen hebben die behoefte sterker dan anderen, maar dat hoeft niet direct asociaal te zijn. Veel hangt af van de lichaamstaal; je kan met je blik iemand uitnodigen om naast je te komen zitten of juist afweren.
Ik vind het in ieder geval niet zo asociaal als schoenen op de bank in trein of metro.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga zelf meestal aan de raamkant zitten en leg m'n tas op de stoel ernaast. (haal ik weg als er iemand wil zitten) Alleen als de ramen weer zo vies zijn dat je er niks door ziet, ga ik aan het gangpad zitten.
Aan de gangpad kant kun je ook beter door de voorruit kijken. Dat is wel eens handig als je niet precies weet waar je eruit moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier in de bus zitten de meeste mensen aan de raamkant. Ik ook, ik vind dat veel prettiger dan aan het gangpad, omdat je daar niet naar buiten kan kijken.

Ik had hier nog wel een soort vervolgvraag op. Ik weet niet of ik die hier moet stellen, maar ik doe het gewoon :).
Waarom gaan mensen in de bus meestal achterin zitten? Dat valt mij namelijk op in onze bus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een natuurlijke vorm van afbakening van territorium.Een soort zelfbescherming.Een manier om sneller te vluchten.In ieder geval : voer voor psychologen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is zoals al eerder gezegd je terrein afbakenen, je voelt je niet zo op je gemak met een onbekende naast je. Wat je ook vaak ziet, is dat men wel aan de raamkant zit, maar dat de stoel bezet wordt met een tas o.i.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Asocialisme bestaat niet, dus hooguit asociaal gedrag.