mag je in een bus die over een 100 km/ uur traject rijd wel ( N 50 )een staanplaats hebben? of ben je verplicht om een zitplaats te hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bus (in ieder geval van meer dan 10 personen) MAG nooit 100 km per uur!

Antwoorden (4)

Staan in een bus die 100 km/p.u rijdt is niet echt verstandig, stel dat die ineens moet remmen, vlieg je door het gangpas naar voren toe. Maar in de meeste bussen mag het wel en daar hangt meestal een bordje op waar op staat bijv. 43 zit plaatsen en 26 staanplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reguliere stads- en streekbussen (die niet harder kunnen dan 80 km/h) hebben geen gordels en wel staanplaatsen.

Gordels zijn er niet en worden ook niet genoemd in de inrichtingseisen (bij mijn weten).
Het gebruik van gordels in deze bussen werd en wordt onhaalbaar geacht, aangezien mensen niet lang meerijden en er heel veel in- en uitgestapt moet worden.
Vandaar de ontheffing voor gordels en dus ook staanplaatsen.

Er zijn wel bussen (vaak touringcars en de snellere streekbussen) waar het verplicht is om gordels te hebben. Deze bussen hebben alleen zitplaatsen en het gebruik van de gordel tijdens de rit is verplicht. Controle is helaas twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Een bus die 100km/h rijdt, wordt volgens de wet een T100-bus genoemd. Dat is een bus van het type touringcar. Dat wil dus al zeggen dat er geen staanplaatsen zijn. Bovendien mag die bus alleen maar 100km/h rijden als iedereen een (heup)gordel draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet, daarom rijdt de Hanzeliner 330 ook maar maximaal 80 km/h.

"De bussen waren uitgerust voor 100 kilometer per uur, maar door capaciteitsproblemen is de maximumsnelheid teruggebracht tot 80 kilometer per uur, zodat er ook passagiers staand vervoerd mogen worden."

Als het goed is, houdt de buschauffeur zich daar ook aan.