Krijg ik een studenten-ov als ik nog geen 18 ben?

Ik ga volgend jaar studeren in Delft, dan heb ik een studenten-ov nodig. Ik heb gehoord dat het iets te maken heeft met de maand dat je jarig bent ofzo? Dit jaar Juni word ik 17...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Is het een MBO of HBO studie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een hbo of universitaire studie is wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HBO

Het beste antwoord

Als je aan de universiteit of aan het HBO gaat studeren krijg je die ook voor je 18de, als je MBO gaat doen moet je wachten tot je 18 wordt. (Kromme regel, ik weet het, maar het is zo).

Denk er aan dat je ruim optijd je aanvraag indiend! Je krijgt je OV pas de eerste dag van het kwartaal dat je kinderbijslag is stop gezet (je studiefinanciering vervangt de kinderbijslag). Dus als je het te laat aanvraagt, loop je het risico drie maanden zelf te moeten betalen, dit krijg je niet terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo krom is die regel niet. Ik denk dat ze met die regel scholieren die van het VMBO afkomen gewoon nog een reden willen geven om daarna nog de HAVO te gaan doen. En verder, met een mbo diploma ben je minder waard op de arbeidsmarkt, dus investeert de regering er minder in. Kan ze geen ongelijk geven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar tegelijkertijd vernauwen ze ook de doorstroom naar de universiteit of een master, door die achterlijke regel om €3.000,- per jaar boete te laten betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja duhh, die boete is toch logisch. Weet je hoeveel studenten per jaar kosten, dan wil de regering ook niet dat studenten gaan lopen lanterfanten. Dus die regel is niet achterlijk. Verder ben ik niet de meest heilige hoor, ik loop ook veel te ouwehoeren op school en ik weet niet of dat gaat veranderen als ik aan de HBO begin, maar zoniet, dan moet ik daar ook de gevolgen van ondervinden. Zo simpel is het. Ben je zo ''stoer'' om met de pet naar school te gooien, moet je ook zo stoer zijn om de rekeningen te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dat laatste is iedereen het wel eens, maar het gaat om het principe. Iets van 70% verandert van opleiding na het eerste jaar, omdat het tegenvalt bijvoorbeeld. Dan MOET je de volgende opleiding afmaken, en dan maakt het niet uit of mensen uit jouw omgeving overlijden, of je zelf niet in staat ben om naar school te gaan etc., je moet gewoon die €3.000 betalen. Voor heel veel mensen is dat gewoon niet mogelijk en zeker niet om jezelf verder te specialiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pesu: Nou, IB-groep (heet nu anders, maar destijds nog IB-groep) wist mij te vertellen dat het niks met stimuleren om door te gaan naar het HBO te maken had, maar met dat 'in het algemeen MBO-scholieren dichterbij school wonen dan studerende scholieren'. Maar ik vind dat krom, want als je ergens in een uithoek op het platteland woont heb je veel meer reiskosten (of je moet fietsen) naar de MBO-school in de stad dan als je toevallig al in een stad als Gent of Groningen geboren en woonachtig bent, en dus om de hoek van je HBO of unief woont. En waarom zou je hem dan wel krijgen als je 18 bent en op het MBO zit, dan stimuleer je na hun 18de geen doorstroom meer?
Maar dat is mijn mening ;-) @Krekatos, ben het met jou eens ;-)