Kun je geld terug vragen omdat je studenten OV een maand later pas in is gegaan?

Ik had even een vraagje. Ik zal even de situatie schetsen.

Als je na een bepaalde datum pas 18 wordt. Ik dacht 1 Juni of 1 Juli, dan gaat je studenten reisproduct pas in vanaf 1 Oktober ipv 1 September.

Nou heb ik dus de hele maand September zelf moeten betalen wat toch een flink bedrag is. Bijna 300 euro.

Persoonlijk vind ik het een scheve regeling omdat je nu gewoon wordt gestraft in feite, omdat je later bent geboren.

Een aantal mensen zeiden tegen mij van, kun je dat geld niet terug vragen? Dat bracht me dus aan het denken. Ik kon niet echt ergens een antwoord vinden maar misschien weten jullie hier iets meer over?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Het studentenreisproduct is gekoppeld aan de ingangsdatum van de studiefinanciering. Als iemand nog geen 18 is, gaat die studiefinanciering en dus ook het studentenreisproduct pas in op de 1e van de maand van het eerste volledige kwartaal van de studie (meestal dus per 1 oktober).

Had die regel anders kunnen zijn? Natuurlijk, maar dat geldt voor alle regels. Voorbeeld: je krijgt AOW vanaf een bepaalde leeftijd. Maar wie later in de maand jarig is, krijgt die maand minder AOW dan iemand die aan het begin van die maand jarig was. Eerlijk?
Nog een voorbeeld: iedereen met kinderen onder een bepaalde leeftijd krijgt kinderbijslag, ook wie dat financieel gezien niet nodig heeft. Eerlijk?

Mensen boven een bepaalde leeftijd hebben het rijbewijs E 'cadeau gekregen' bij B. Nu 'krijg' je alleen maar B als je slaagt voor het autorijexamen. Eerlijk?

Ik wil maar zeggen: welke regels je ook hebt, er zijn altijd situaties waarin ze minder goeduitvallen dan iemand zou willen of juist beter dan iemand had verwacht.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+je, maar wel een kanttekening. Goede voorbeelden, echter niet geheel vergelijkbaar, hier kan het voor studenten die net 17 zijn gewoon een jaar lang OV schelen, dat loopt behoorlijk op in de kosten, die (behalve de kinderbijslag) niet vergelijkbaar zijn qua geld. Daarbij is dit een financieel zwakke doelgroep die hiermee wordt getroffen, dus de uitkomst is voor hen verhoudingsgewijs toch zwaarder in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pompiedom
In dat geval krijgen de ouders nog kinderbijslag, dat krijgen ze voor een kind van 18+ niet meer. De vergelijking gaat daar dus wat scheef.