krijg je overstapkorting als je 2 keer overstapt van vervoerder met de trein?

de reisplanner geeft aan totaalbedrag €14,57 en verdeelt dit zo: ns 2,10 - syntus 8,07 - ns 4,40. Bekijk ik wat deze ritjes los kosten zegt de reisplanner €16,69 en dat is: ns 2,10 - syntus 8,99 - ns 5,60.

Kortom, kan die ov kaart weten dat ik van ns naar syntus naar ns reis en daardoor een soort 'overstapkorting' krijg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt geen overstapkorting maar je hoeft het instaptarief dat je normaal voor elke treinreis betaald niet meer te betalen als je overstapt en uitcheckt bij NS en weer incheckt bij Syntus. Je moet wel binnen 35 minuten na uitchecken weer inchecken. Anders betaal je wel weer opnieuw.

Antwoorden (1)

Ja, die kaart 'weet' wanneer je overstapt van NS naar Syntus. Als je overstapt van een NS-trein naar een Syntus-trein moet je uitchecken bij NS en inchecken bij Syntus. Bij opnieuw overstappen van Syntus naar NS uitchecken bij Syntus en inchecken bij NS.

Die relatief kleine bedragen hebben te maken met het zogeheten opstaptarief of basistarief. Het basistarief is het tarief dat je betaalt bij het gebruik van het openbaar vervoer. Bij NS en een aantal treinvervoerders is het basistarief verrekend in het minimumtarief.

"Bij overstappen van trein naar een andere trein betaalt u eenmaal het basistarief als:
•u binnen 35 minuten overstapt,
•én u met een reisproduct reist dat landelijk geldig is (zoals saldo, studentenreisproduct, Reizen op Saldo van NS, Sentire product),
•én u binnen dezelfde tariefperiode overstapt (dal- of spitstarief).

Stapt u over van een trein naar een tram, bus of metro, dan betaalt u in veel gevallen opnieuw het basistarief.

Let op: er bestaan regionale uitzonderingen."

Dus als je uitcheckt bij NS en pas een uur later incheckt bij Syntus betaal je daar opnieuw het basistarief. Dat zie je niet als een apart bedrag, het is bij de ritprijs inbegrepen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor je antwoord. Belangrijk is wel dat echt binnen 35 minuten na het uitchecken bij de ene vervoerder weer incheckt bij de ander. Anders moet je opnieuw het opstaptarief betalen. Gelukkig staan de paaltjes van de verschillende vervoerder meestal naast elkaar op het station.