Is een los treinkaartje goedkoper dan de ov-chipkaart wanneer ik met 3 verschillende vervoerders reis?

NS > Syntus >Veolia. Bij elke overstap uit- en inchecken. Ik reis die dag met 40% korting, is het voordeliger om een kaartje te kopen met korting, of maak je niet meer kosten door het steeds in en uitchecken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb wel eens gehoord dat je inderdaad beter aan het begin van de reis een kaartje kan kopen voor het hele traject in een keer, dan dat je per vervoerder in en uitcheckt. Ik kan alleen even verder niet vinden waar het staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reizen met de 40% korting is goedkoper, je kan dit ook activeren op je OV kaart door hem bij een NS automaat te houden en ergens daar staat wijzigen en moet je even zoeken naar de korting die je kan activeren ik weet niet precies meer waar het stond ik zag het toevallig. Wat wel altijd fijner is aan een trein kaartje is dat je niet eerst je ov chipkaart hoeft vol te gooien om überhaupt te mogen in te checken voor de treinen. Ik gebruik altijd papieren trein kaartje als ik moet betalen maar dit is volgens mij afgelopen binnenkort..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het papieren kaartje is volgens mij ook binnenkort verleden tijd. Maar ik heb wel eens begrepen dat je de 40% korting die op je chipkaart zit, alleen bij de NS is en niet bij de andere vervoerders. Ga je bij de NS, dan krijg je je korting, en ga je dan bij een andere vervoerder, dan zou je de volle mep betalen. Terwijl als je meteen een papieren kaartje met korting voor het hele traject koopt, dan zou dat weer wel worden geaccepteerd door de andere vervoerders en ben je dus goedkoper uit.
Ik weet alleen even niet waar dat staat. Misschien toch de NS bellen/mailen/aan het loket vragen?

Het beste antwoord

Op www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/indexhtml vond ik na een tijdje zoeken de volgende vraag: betaal ik voor een reis met de ov-chipkaart hetzelfde als voor een papieren kaartje?
Met als antwoord: Ja, reist u alleen met de ns, dan betaal je hetzelfde. Reist u met meerdere vervoerders, dan is het nu nog voordeliger om een papieren kaartje te kopen. Later in 2014 introduceren alle treinvervoerders gezamenlijk de langeafstandskorting op de ov-chipkaart voor een reis met een of meerdere regionale treinvervoerders. De lange afstandskorting wordt dan berekent over de gehele reis met de ov-chip, ook als u overstapt van de ene naar de andere vervoerder. Max. overstaptijd 35 minuten.
In de reisplanner kunt u de tarieven zoeken.
Bronnen: