hoe bereken ik de co2 uitstoot van een bus?

ik heb al wat informatie, maar nu kom ik niet verder.

de bus rijd 1 op de 4 liter diesel

de bus rijd 167 km

en heeft een litertank van ong. 325 liter

ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Reddie
9 jaar geleden
@viridiflavus , moet maal 4 niet gedeeld door 4 ? En dan keer de gereden afstand.
Verder zou ik het ook zo doen.
jc54
9 jaar geleden
En dan nog is er niet bekend of de diesel volledig of onvolledig verbrand, en welk deel als CO uitgestoten wordt, welk deel als roet etc. etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om deze vraag te beantwoorden moet je weten wat de bus per km aan Co2 uitstoot!

Antwoorden (2)

Met deze gegevens is het niet mogelijk de co2 uitstoot te berekenen.
9 jaar geleden
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.

Een verbruik van 25 liter/100 km komt dus overeen met 25 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 660 g CO2/km bij een optimaal afgestelde dieselmotor.