Hoe werkt de OV-chipkaart nou bij NS?

Ik ga niet vaak met het OV en wordt niet veel wijzer van de antwoorden op NS-site en hier op GV...

Aan de hand van een voorbeeld;
Kan ik de kaart die ik gebruik in de bus (en nooit hebt gebruikt in de trein) gewoon gebruiken op het poortje bij het station zonder iets te doen?

Of moet ik nog een speciale handeling uitvoeren om mijn OV-chipkaart "Treinpoortje-ready" te maken?

Op de website van NS vertellen ze iets over het opladen bij NS-oplaadpunt, vandaar mijn verwarring...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Is het niet zo dat je ook negatief saldo kan krijgen op je kaart? Dus wel genoeg voor de reis (zeg, 8 euro en je hebt 10), maar dus niet genoeg instaptarief?
Ivana
9 jaar geleden
Bij iedere incheck moet er minimaal 20 euro op staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een gedoe zeg, maar toch eigenlijk ook zo makkelijk... Ik zet er voor de zekerheid wel wat extra op
Computoon
9 jaar geleden
Wat nog makkelijker is (kan met persoonlijke ov-chipkaart) is 'automatisch opladen' inschakelen. Dan wordt automatisch het saldo aangevuld en hoef je dat niet meer iedere keer zelf te regelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon, heb reeds automatisch opladen geactiveerd met een 10tje per keer, lijkt mij idd wel handig. Bedankt voor de waardevolle hulp.

Het beste antwoord

"Als u voor de eerste keer met uw OV-chipkaart bij NS reist, moet u deze eenmalig activeren. Dit gebeurt automatisch zodra u bij een NS-kaartautomaat saldo op uw OV-chipkaart laadt (standaard 2e klas). Heeft u al voldoende saldo op uw kaart, volg dan de aanwijzingen op het scherm van de NS-kaartautomaat."

Om dit "proces" in werking te stellen, moet je je OV-chipkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat houden en vervolgens de aanwijzingen op het scherm volgen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, ik wordt gewoon duizelig van die 'makkelijke' uitleg. Ezziel's antwoord voldoet. Bedankt, +je
Computoon
9 jaar geleden
Helaas is Ezziel's antwoord niet correct in deze materie :-) Je moet wel degelijk een keer met die kaart over dat logo op de kaartautomaat. (Niets aan overigens, zelfs ik kon het..., gewoon die kaart ervoor en kijken wat het scherm zegt.) Anders gaat het niet werken bij het inchecken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu ik het zo opnieuw lees, en dan jouw uitleg is het opeens heel logisch. Super bedankt, nu kan ik met een gerust hart de trein nemen zaterdag :)

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, de kaart voor de bus en de trein zijn een en de zelfde. Je kunt je kaar inderdaad opladen op het station bij een NSoplaadpunt maar als jij dit al gedaan hebt bij een andere winkel o.i.d. is dat niet meer nodig. Je checkt in op het perron waar je vertrekt en waar je uitcheckt (stationshal bij grote stations) berekent het ding hoeveel je reis kostte. Daar wordt dat dan ook aangegeven en hoeveel er nog op staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lekker kort en krachtig, toppie. Bedankt. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let op! Je moet wel degelijk eerst bij een NS automaat de kaart opladen. Daarop kun je dan ook kiezen of je 2e klas of 1e klas wilt reizen. Daarvóór kun je nog niet met de NS reizen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wauw, was ik er bijna voor gevallen ;) (Niks slechs, Ezziel). Bedankt Koos :D
Even een toevoeging op de bovenstaande antwoorden: Om te kunnen inchecken heb minimaal een saldo van 20€ op je kaart nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De geheimen van de 'OV-Chipkaart' van begin tot eind:
- Voordat je ook maar kan beginnen met je reis moet je ervoor zorgen dat je voor de NS €20,- tegoed op je kaart hebt staan en voor de bus (tram en metro) €4,- tegoed.
- Als je online jouw OV-Chipkaart opwaardeert, moet je nog de bestelling (oftewel het tegoed) ophalen bij een OV automaat. Deze staan overal, voornamelijk in supermarkten en Primera's. Dit kan ook bij de NS kaartautomaat. Je hebt hier NIET mee te maken als je bij zo'n OV automaat opwaardeert.

Nu heb je dus, als het goed is, de OV-Chipkaart zodanig opgewaardeerd dat je genoeg saldo hebt.
- Zodra je aan de reis begint moet je inchecken en je hoort als het goed is een *bliep*.
Indien een busreis:
- Moet je uitchecken zodra je de bus verlaat en eventueel weer opnieuw inchecken als je een andere bus weer ingaat. Bij het uitchecken hoor je *bliepbliep* en het apparaat toont de ritprijs en het huidige saldo.
Indien een treinreis:
- Hoef je pas uit te checken zodra je bij je eindbestemming bent. Je hoeft dus niet bij elke trein overstap uit te checken en weer opnieuw in te checken. Ook nu zie je bij het uitchecken de ritprijs en het huidige saldo. (NB: je moet wel in- en uitchecken als je naar een andere treinvervoerder zoals Arriva gaat)

Met andere woorden; je kunt de kaart voor AL het openbaar vervoer gebruiken (bus, trein, tram, metro).

Nu nog wat voetnoten en regels:
- Als je voor de eerste keer met een OV-Chipkaart met de trein wil reizen, moet je eerst naar de NS kaartautomaat om wat instellingen in te geven (zoals welke klas je wilt reizen). Pas als je dit gedaan hebt kun je beginnen met de treinreis, duurt slechts een minuutje.
- Vergeet NIET om uit te checken, anders verlies je dat instaptarief en dat zou zonde zijn. Je kunt dit weer terugvragen, maar dit kost en tijd en is veel gedoe. Ben je toch vergeten uit te checken? Dan heb je nog 24 uur om alsnog bij het eindstation (van de trein, niet van de bus) uit te checken.
- Je kan een negatief saldo hebben op de OV-Chipkaart. Besef wel dat zodra je saldo beneden het instaptarief van €4 of €20,- is, je niet meer kunt inchecken bij de vervoerders.

Aanvullende regels van de NS:
- 30-minuten-regel: Je moet binnen 30 minuten na inchecken beginnen met de treinreis (Voornamelijk belangrijk voor DalVrij en DalVoordeel)
- 60-minuten-regel/passage-recht: Zodra je binnen 60 minuten in het zelfde station in- en uitcheckt kost dit je niets.