Hoe kan er 40 euro worden afgeschreven van je rekening met het reizen met de ov chipkaart met een automatische regeling?

Als ik van Delft naar Leiden reis, kost een retour 9,60 maar er wordt 40 euro van de rekening afgeschreven. Kan iemand me uitleggen hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Vergeten uit te checken? Instapgeld is 20 euro. Als je dat er twee keer opgezet hebt, en niet uitcheckte, dan kost het 40 euro. Pas wanneer je uitcheckt wordt het werkelijke reisbedrag verrekend.

Het beste antwoord

Die automatische regeling is het automatisch aanvullen van saldo op je kaart, niet het automatisch van je rekening afschrijven van de gemaakte reis. Die wordt verrekend met het saldo op je kaart.

Je hebt bij het registreren van je OV-chipkaart aangegeven dat je automatisch je saldo op je kaart wil aanvullen. Waarschijnlijk heb je daarbij aangegeven dat €40,- moet worden aangevuld. Dus als je geen of weinig saldo op je kaart hebt staan dan wordt er van je bankrekening €40,- afgeschreven en als saldo op je kaart gezet. Nu staat er €40,- - €9,60 = €30,40 saldo op je kaart.

Als het saldo weer bijna op 0 staat wordt er weer automatisch €40,- bijgeschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat staat in de voorwaarden en daar ben je automatisch mee akkoord gegaan. Je kunt die 40 euro het beste zien als je eigen spaarpotje. Je hebt nu al 9,60 verbruikt, zodat je nu nog iets meer dan 30 euro saldo hebt. Als je nog een paar keer reist, raakt dat spaarpotje op en wordt automatisch opnieuw 40 euro afgeschreven. Er wordt dus niets afgepakt of zo, het is voor NS handig dat je in feite vooruit betaalt. Daarom moet je ook altijd uitchecken. Immers, doe je dat niet, dam]n weet NS niet hoever je hebt gereisd en betaal je de hoofdprijs. Check je wel uit dan is duidelijk hoeveel je verbruikt hebt.
Zorg wel dat je voldoende saldo op je giro/bank hbet want de afschrijvingen komen altijd als een verrassing (helaas). Maar het systeem werkt en het klopt. Je kunt het altijd nakijken als je inlogt op je OVchip.