Klopt het dat een NS dagretour niet meer bestaat voor reizen met een OV-chipknip?

Ik piep op de heenweg in en uit en zie een enkele reis afgeboekt worden. Op de terugreis exact hetzelfde.
Toch zijn er nog wel gewoon papieren dagretourtjes te koop, zo zie ik op verkoopmachines.

10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
De ov-chipkaart kan niet weten dat je dezelfde reis diezelfde dag nogmaals gaat maken in omgekeerde richting.
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: de korting die men vroeger ontving bij een terugreis op dezelfde dag, bestaat ook niet meer. De twee reizen van een dagretour zijn nu even duur als twee enkele reizen, ook met papieren kaartjes.

Het beste antwoord

Dat klopt, de OV-chipkaart kent in tegenstelling tot de papieren kaartjes geen dagretour, de ritten worden gezien als twee aparte reizen op saldo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
De papieren dagretourtjes bestaan dus nog wel maar kosten eveneens 2x een enkel. Dat spaart dus geen geld uit.
Daar het kopen van 2 kaartjes evenveel moeite kost als het kopen van 1 kaartje spaar je dus ook al geen handeling/tijd uit.
Het enige voordeel van een dagretourtje is dus dat je het gewicht van één treinkaartje niet mee hoeft te torsen.